E-reader alweer op z'n retour
IHS iSuppli komt met soortgelijke aantallen. Ook volgens dit onderzoeksbureau bereikte de verkoop van e-readers in 2011 zijn piek, om in 2012 met 36 procent te dalen tot 14,9 miljoen stuks. In 2014 zullen specifiek voor e-books bedoelde apparaten nog maar 8,7 miljoen keer over de toonbank gaan, verwacht iSuppli. In 2015 zal de verkoop verder slinken tot 7,8 miljoen stuks.
Bloeiperiode duurde een jaar of vijf
De opkomst van e-readers als alternatief voor het lezen van gedrukte boeken begon in 2007. Kopers werden aangetrokken door voordelen als de grote opslagcapaciteit van honderden boeken, het lage gewicht en het gebruiksgemak om e-books, kranten en tijdschriften via internet te kunnen kopen. Een belangrijk voordeel boven all-round tablets was (en is) de relatief lange batterijduur.
Het steeds ruimere aanbod van multifunctionele tablets tegen steeds lagere prijzen speelt de leveranciers van e-readers echter parten. Die zijn niet alleen te gebruiken als e-reader maar zijn ook geschikt voor websurfen, e-mailen, gamen en fotografie. Ze hebben altijd een kleurenscherm, in tegenstelling tot de meeste e-readers.
E-reader wordt een niche-product
IDC verwacht dan ook dat de ‘dedicated’ e-reader, ondanks voortgaande technische verbeteringen, uiteindelijk een niche-product zal worden. Dat heeft mede te maken met de verkleining van het prijsverschil. Bijvoorbeeld de Nexus 7 van Google, een tablet met 7-inch scherm, is al vanaf 199 dollar te koop en de Kindle Fire van Amazon vanaf 159 dollar. Apple biedt de iPad Mini voor 329 dollar aan. Deze prijzen zijn weliswaar hoger dan die van e-readers, maar daar staan de genoemde voordelen van tablets tegenover.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee