Innovatie & Strategie

IT beheer
Dit zijn de winnaars van de Main Software 50 van 2020

Dit zijn de winnaars van de Main Software 50 van 2020

Deze vijf Nederlandse softwarebedrijven groeien hard, zowel nationaal als internationaal.

© CCO / Pixabay AxxLC
26 november 2020

Deze vijf Nederlandse softwarebedrijven groeien hard, zowel nationaal als internationaal.

Internationale omzet en SaaS-licenties maken een steeds groter onderdeel uit van de Nederlandse softwarebedrijven in de Main Software 50. Strategisch software-investeerder Main Capital Partners analyseert elk jaar in samenwerking met onderzoeksbureau Dialogic de omzetcijfers van Nederlandse softwarebedrijven die zich aanmelden voor de lijst. Bedrijven die goed presteren op onderdelen als groei, omzet en winstgevendheid, terugkerende, internationale en partneromzet maken kans op een plek in de lijst.

Deze vijf bedrijven behoren tot de winnaars. Zij vertellen over hun succesfactoren.

De volledige Main Software 50 staat onderaan het artikel. Voor een analyse van de belangrijkste cijfers, ga naar het artikel 'Nederlandse softwarebedrijven verwachten flinke groei, ondanks coronacrisis'.

Overall Winnaar Uptrends: “Een goed product moet zichzelf verkopen”

Uptrends mede-oprichter Brinkman
Niels Brinkman © Uptrends

Al zes jaar lang in de Main 50 en vorig jaar winnaar geworden, in dezelfde categorie waarin Uptrends nu wéér scoort. Overall Winnaar, waar directeur en medeoprichter Niels Brinkman droog op reageert: “We zijn vorig jaar wat nuchter overgekomen. Wij doen gewoon ons werk.”

Maar over dat harde werk voegt Brinkman wel meteen toe dat het met veel plezier wordt gedaan. Door “een leuk team” dat met toewijding en interesse aan het product werkt. Dat ‘product’ van Uptrends is steeds breder aan het worden. Van origine biedt het Nederlandse bedrijf klanten externe monitoring van de uptime van hun websites. “Vroeger moest ik wel uitleggen wat we deden”, vertelt Brinkman vanuit zijn thuiskantoor aan AG Connect.

“Mensen wisten toen wel alles van conversies en AdWords”, maar over uptime was er flink minder besef, geeft hij aan. Terwijl conversies en AdWords in wezen wegvallen als de uptime niet op orde is. Vroeger leefde de aanname ‘mijn hostingprovider zorgt daar wel voor’, vertelt Brinkman. Soms kreeg hij zelfs te horen: ‘Ik heb nooit iets gemerkt’, van haperingen in de uptime van een website.

Tegenwoordig is dit bijna niet meer voor te stellen. De afhankelijkheid van vlot functionerende sites en onlineservices is steeds groter geworden. De coronacrisis heeft dat nog een flinke aanjager gegeven. Toch is de notie dat een bedrijf of organisatie zelf niets  of niet zo veel – van haperende uptime merkt, niet volledig misplaatst. Brinkman legt dit uit met het voorbeeld van een internationaal opererend bedrijf waarvan de website in Nederland wel ‘up’ is maar in Duitsland niet bereikbaar blijkt. Monitoring vanuit alleen Nederland, of alleen vanuit de interne organisatie, kan dan tekortschieten. Een hapering of storing kan dus wel ongemerkt zijn, maar dat wil niet zeggen dat er niets aan de hand is.

Tegenwoordig houdt Uptrends veel meer in de gaten dan alleen uptime. Ook de snelheid waarmee een site laadt wordt kritisch bekeken. “Wat vertraagt jouw website?” Externe content zoals het Facebook-likeknopje, of code voor een payment provider? “Alles is tegenwoordig aan elkaar geknoopt.” Daarnaast doet Uptrends ook aan monitoring van stappen op een website, zoals inloggen. Gaat dat wel vlot genoeg? “Wij monitoren zoals jíj het ervaart”, spreekt Brinkman de uiteindelijke websitebezoeker aan.

Een relatief nieuwe, maar volgens de directeur gigantisch groeiende activiteit, is het monitoren van API’s die websites aanbieden. Verder is Uptrends vanuit externe monitoring ook uitgebreid naar interne monitoring voor het functioneren van servers. Én het bedrijf kan ook de geldigheidsduur van SSL-certificaten in de gaten houden, en het functioneren van DNS.

Het zo te verkrijgen totaalbeeld is waardevol. Ook voor notering in Googles zoekresultaten. “Sta je op pagina twee bovenaan, of op pagina één onderaan?” Liefst natuurlijk nog wat hoger. Uptrends werkt hard en nuchter door aan uitbreiding van het performancebeeld; naar 360 graden. Dat moet dan weer groei brengen, geeft Brinkman aan, die met Uptrends nu voor het tweede jaar op rij Overall Winnaar van de Main 50 is. Hoe die prestatie behaald is? “Een goed product moet zichzelf verkopen”, zegt hij nuchter.

Enovation: Op dezelfde voet doorgaan loont

Jeroen van Rijswijk
Jeroen van Rijswijk © Enovation

Innovatie, state-of-the-artoplossingen, maar vooral ook betrouwbaar en veilig. Dat zijn sleutelwoorden voor Enovation, dat softwareoplossingen levert voor de zorg. Na een achtste plek vorig jaar mag het bedrijf zich nu een van de winnaars noemen in de Main 50 Software. “Eigenlijk zijn we gewoon op dezelfde voet doorgegaan. Maar dat is misschien ook wel onze kracht”, zegt CEO Jeroen van Rijswijk.

Dat betekent echter niet dat er helemaal niets is veranderd in het afgelopen jaar. “We hebben zaken aan ons platform toegevoegd. Deels via overnames, maar ook door ons productportfolio verder te ontwikkelen”, aldus Van Rijswijk. Zo werden vorig jaar POINT en Verklizan overgenomen door het bedrijf.

“Bij de onderdelen die we toevoegen, is het heel belangrijk dat ze innovatief en state of the art zijn, maar ook dat ze betrouwbaar en flexibel zijn. Als je naar ons platform kijkt, kenmerkt zich dat vooral door zijn veelzijdigheid. Het maakt niet uit in welke standaard of protocol iemand iets in of uit het systeem wil krijgen; wij zorgen dat het op het juiste moment, op de juiste manier, veilig in of uit het systeem komt.”

2020 kenmerkte zich voor veel bedrijven als een jaar met uitdagingen. Bij Enovation is dat niet anders: innovatieve projecten in de zorg werden stilgelegd of vertraagd. “Maar aan de andere kant zijn we er heilig van overtuigd dat er in de toekomst behoefte blijft aan communicatie en informatie-uitwisseling. Dat is tijdens COVID-19 alleen maar sterker geworden.”

Tijdens de coronacrisis kon het bedrijf dan ook een bijdrage leveren. “We hebben bijvoorbeeld gezorgd dat er meer capaciteit kwam. We leveren apparatuur rondom de IC-bedden; die hebben wij snel geleverd”, vertelt Van Rijswijk. Ook zorgde Enovation ervoor dat er snel uitslagen uitgewisseld konden worden tussen laboratoria. “We hebben een heel grote gemeenschap. 24.000 organisaties gebruiken onze dienstverlening. Doordat zij op dat platform zitten, kunnen ze gemakkelijk informatie uitwisselen.”

Ook het komende jaar gaat Enovation gewoon door met waar ze mee bezig zijn, al wil het bedrijf ook blijven groeien. “Dat doen we door in landen waar we actief zijn bijvoorbeeld ZorgMail verder uit te rollen. En we kijken of er partijen in de zorg zijn die bij ons passen, die we kunnen overnemen en of we zo weer iets nieuws aan ons platform kunnen toevoegen.” Met de coronacrisis blijft er echter wel een zekere mate van onzekerheid hangen. “Maar we zorgen er sowieso voor dat we blijven doen wat we al 37 jaar doen: een heel goede dienst blijven leveren met een goede service.”

Textkernel: Op eigen benen weer beter groeien

Gerard Mulder
Gerard Mulder © Textkernel

Textkernel maakt software die een link legt tussen vraag- en aanbodzijde van de arbeidsmarkt. Omschrijvingen van vaardigheden in vacatureteksten en cv's sluiten vaak niet op elkaar aan. Zeker als het om grote hoeveelheden gaat  zoals bij uitzendbureaus of grote bedrijven  kan het gebruik van kunstmatige intelligentie enorm helpen orde te scheppen en beter afgewogen keuzes te maken. Maar de software kan ook in kaart brengen hoe het portfolio aan vaardigheden van mensen in de organisatie aansluit bij de behoefte die in de markt leeft.

Textkernel is een spin-off van onderzoek aan natural language processing en machine learning dat rond de eeuwwisseling werd gedaan aan de universiteiten van Tilburg, Antwerpen en Amsterdam. Het bedrijf werd overgenomen door het Amerikaanse recruitmentbedrijf Career Builder, maar staat sinds kort weer op eigen benen, met Main Capital als financierder. "Het biedt ons de mogelijkheid onze eigen koers uit te zetten, zowel wat product- als marktontwikkeling betreft, zonder daarvoor te hoeven strijden met andere belangen van een grote organisatie", zegt CEO Gerard Mulder. "In de EU hebben we steeds 20%-25% groei YoY, terwijl het in de VS na de overname eerst heel hard ging maar daarna afvlakte door minder focus."

Naast de levering van software aan recruiterorganisaties en grote ondernemingen, worden delen van de technologie van het bedrijf ook als OEM in de software van derden geïntegreerd. Een die onder invloed van COVID-19 sterk opkomt, is outplacement en interne mobiliteit; hulp aan bedrijven die mensen willen helpen bij het zoeken naar een nieuwe functie binnen of buiten de eigen organisatie.

Mulder ziet dat de COVID-19-crisis bij klanten aanvankelijk tot uitstel van investeringen leidde, maar is erg optimistisch voor volgend jaar, juist omdat bijvoorbeeld bij uitzendbureaus er behoefte is aan technologie die suggesties doet voor de optimale plaatsing van personeel. Het snelle informele overleg tussen collega-intercedenten is namelijk weggevallen door het werken vanuit huis.
Wat betreft productontwikkeling zet Textkernel nu in op toegankelijker gebruik van de technologie door niet-specialisten. Daarnaast denkt Mulder ook te kunnen groeien via acquisities.

E-Wise: Snelgroeiend Netflixmodel voor online nascholing

Hans van Veggel
Hans van Veggel © E-Wise

E-Wise is een van de eerste partijen die een abonnementsvorm op de markt bracht voor online geaccrediteerde cursussen voor professionals die verplicht moeten nascholen. De cursussen zijn samengesteld voor diverse doelgroepen, waaronder leraren, docenten, accountants, artsen, financieel specialisten en advocaten.

Met een onlineabonnement kunnen klanten kiezen uit meer dan honderd verschillende cursussen, waarbij het aanbod regelmatig wordt ververst. “Eigenlijk heeft Netflix hun model een beetje van ons afgekeken”, vertelt directeur en eigenaar Hans van Veggel met een knipoog.

Van Veggel legt uit dat E-Wise  een bedrijf met in totaal zo’n zeventig medewerkers  inmiddels al zo’n twintig jaar bestaat. Toen begon E-Wise voor het eerst met abonnementen voor cursussen in de medische sector gerelateerd aan docenten, waarbij het aanbod steeds verder werd uitgebreid met nieuwe onlinecursussen. Dat relatief nieuwe concept valt dus in goede aarde bij klanten. Het bedrijf is de laatste jaren hard gegroeid. Inmiddels hebben maar liefst 50.000 cursisten zo’n 500.000 keer een cursus gevolgd. Inmiddels worden bijna twintig andere doelgroepen met E-Wise bediend.

Wat is volgens Van Veggel zelf de reden van het succes van E-Wise? “Dankzij de onderliggende software onderscheidt ons nascholingsplatform zich in gebruikersgemak, waarbij informatie op een heldere manier gepresenteerd wordt, maar ook de hoogwaardige inhoud van de cursussen zorgt natuurlijk ook voor onze groei”, aldus Van Veggel. “Jarenlang waren wij eigenlijk de enige die een abonnementsvorm op cursussen aanboden, volgens het Netflixmodel. Nu zie je dat er langzaam meer partijen zijn die op dezelfde manier cursussen aanbieden.”

E-Wise is marktleider in online nascholing. Het bedrijf blijft volgens Van Veggel hard groeien en is ook actief in Duitsland. Van Veggel ziet de toekomst voor E-Wise met vertrouwen tegemoet, zeker nu iedereen vanwege corona went aan online werken. Al heeft die crisis ook voor E-Wise meerdere gezichten. Van Veggel: “Aan de ene kant heeft het ook voor ons nadelige gevolgen, omdat bedrijven momenteel andere zaken prioriteit zullen geven dan het volgen van cursussen. Er is ook een andere kant: door de coronacrisis gaat de gewenning aan online werken en online nascholen sneller dan we voorheen hadden gedacht.”

Convious: ‘Al onze werknemers werken aan hetzelfde gemeenschappelijke doel’
Winnaar Highest growth

Camiel Kraan, CEO Convious

Convious biedt organisaties in de vrijetijdsindustrie een SaaS-platform waarmee zij de klantreis van hun bezoekers kunnen ondersteunen. “Het gaat om diensten vanaf dat de bezoeker online op zoek gaat, een kaartje koopt, tot zijn daadwerkelijke bezoek en ook tijdens het bezoek”, legt CEO Camiel Kraan uit. “Een bezoeker van de dierentuin bijvoorbeeld koopt eerst zijn kaartje via ons platform, krijgt een dag voor het bezoek een berichtje dat hij zijn paraplu moet meenemen want de weersvoorspellingen zijn slecht en kan ook meteen een parkeerkaart kopen, waardoor hij op de dag van aankomst kan doorrijden bij de slagboom op basis van zijn ingevulde kenteken.”

Daarnaast worden prijzen in de webshop dynamisch berekend, op basis van aanbod, het weer of wensen van de bezoeker. Met die dynamische prijsberekening begon het allemaal in 2016. “Bij een paar klanten zetten we een knop op de website waarmee de bezoeker zelf kon aangeven wat hij voor een kaartje wilde betalen. De aanbieder wist niet zo goed wat ze met die functionaliteit moesten, maar hun bezoeker reageerde wel enthousiast. We kwamen toen tot de conclusie dat onze klanten, de vrijetijdsindustrie, eigenlijk helemaal niet bezig is met online marketing. Ze zijn bezig met hun eigen product.” Vanuit dat oogpunt breidde Convious het platform uit. Om de bezoeker van de juiste informatie te voorzien, maakt het gebruik van allerlei verschillende data die het koppelt en waarover het voorspellingen doet.

De afgelopen jaren groeide het bedrijf jaarlijks 300%; het laatste jaar zal de groei nog groter zijn. “De vrijetijdsindustrie besteedt veel uit aan de platformeconomie; denk aan kortingen via Groupon of Vakantieveilingen. Dat heeft als nadeel dat onze klant niet weet wie zijn bezoeker is; die data heeft hij niet. Wij geven via ons platform die data terug aan de klant. Covid is daarin een enorme versneller geweest. De vrijetijdsindustrie moet immers weten wie haar bezoeker is.”

Het platform wordt gemaakt en beheerd in Vilnius, Litouwen, waar de afdeling R&D van 15 werknemers zit. In Amsterdam zitten de overige 20 medewerkers, voornamelijk gericht op sales, marketing en customer success. Kraan is trots op het feit dat hij een divers werknemersbestand heeft. De helft van zijn IT’ers is bijvoorbeeld vrouw en binnen Convious werken acht nationaliteiten. Die diversiteit zorgt ervoor dat mensen zoeken naar de gemene deler, zegt hij. “Niemand kan zijn eigen cultuur opleggen aan een ander. Iedereen is gericht op het collectief en werkt aan het gemeenschappelijke doel. Het bedrijf is de gemeenschappelijke factor.”

HOE WORDT DE MAIN SOFTWARE 50 SAMENGESTELD?

Een bedrijf kan aan de Main Software 50 meedoen als het meer dan 15% van de omzet haalt uit softwarelicenties, SaaS-abonnementen of softwareondersteuning, waarbij het intellectueel eigendom in eigendom moet zijn van het bedrijf. Het moet tevens een zelfstandig, niet-beursgenoteerd Nederlands bedrijf zijn. Main Capital stelt de lijst vast in samenwerking met onderzoeksbureau Dialogic. Bij het samenstellen van de lijst wordt gekeken naar de groei, omzet en winstgevendheid over het afgelopen jaar. Ook de mate van terugkerende omzet, omzet uit het buitenland en omzet via partners wordt bekeken. Aan de hand van deze gegevens wordt een index samengesteld. De succesvolste deelnemer krijgt 100 punten.

Magazine AG Connect

Dit artikel is ook gepubliceerd in het magazine van AG Connect (novembernummer, 2020). Wil je alle artikelen uit dit nummer lezen, klik dan hier voor de inhoudsopgave.

Lees meer over
Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.