Overslaan en naar de inhoud gaan

Digitenne kleiner dan satelliet, DSL en kabel

Kabel is nog steeds de meestgebruikte televisietechnologie: het is goed voor 55,9 procent van de aansluitingen, meldt Telecompaper. DSL (koper) volgt met 21 procent aandeel, en glasvezel is nummer drie met 15,8 procent. "Zowel satelliet als Digitenne (KPN) hebben een marktaandeel van minder dan vijf procent in het tweede kwartaal, waarbij satelliet iets groter is dan Digitenne."
televisie

Het aantal aansluitingen op de Nederlandse televisiemarkt is in het tweede kwartaal van 2018 met 0,2 procent gedaald naar een totaal van 7,45 miljoen. Telecompaper merkt hierbij op dat de dalende trend voor het aantal traditionele tv-lijnen (kabel, satelliet en Digitenne) doorzet. Ondertussen noteren IPTV via DSL en glasvezel een groei. Dit blijkt uit het recente kwartaalrapport van Telecompaper over de Nederlandse televisiemarkt.

Groeispurt en daling

De omzet uit televisiediensten groeide licht naar 464 miljoen euro in het tweede kwartaal van dit jaar. Voor heel 2018 verwacht Telecompaper dat de omzet met 0,7 procent gaat groeien naar 1,85 miljard euro, waarbij de aangekondigde prijsverhogingen van KPN, XS4ALL, Telfort, en Ziggo voor een groeispurt zullen zorgen in de tweede helft van het jaar. Vanaf 2020 gaat de omzet dalen, verwacht het telecomonderzoeksbureau voor de langere termijn. Uiteindelijk komt de verwachte gemiddelde daling uit op 0,4 procent in de jaren tot en met 2022.

Voor dit jaar verwacht Telecompaper een daling in het aantal tv-aansluitingen van 0,6 procent. Deze versnelling van de al lopende daling wordt mede veroorzaakt door het uitzetten van analoge kabeltelevisie. Aanbieders Ziggo en Delta zijn daar al mee begonnen. "Daarnaast wordt de invloed van de zogenaamde cord-nevers en cord cutters, die tv en video via internet kijken, groter", aldus Telecompaper in het persbericht. De daling zal dan harder gaan: voor de periode 2018-2022 voorzien de analisten een daling van gemiddeld 0,8 procent per jaar in tv-aansluitingen.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in