Innovatie & Strategie

Analytics

Digitale strategie hoofdpijnpuntje voor grote organisaties

2 juni 2015
Hoewel grote bedrijven beseffen dat digitale innovatie hard nodig is, heeft driekwart van hen nog geen digitale ondernemingsstrategie.

Grote ondernemingen worstelen enorm met de ontwikkeling van een digitale strategie.  Dat komt vooral door de combinatie van het hoge tempo van de digitalisering, de dringende noodzaak om te innoveren en een tekort aan specialisten die die strategie zouden moeten vormgeven voor hen. Dat blijkt uit het CIO Survey 2015 van Harvey Nash en KPMG onder 4000 CIO’s.

Steeds vaker nemen de bedrijven een Chief Digital Officer (CDO) aan naast de CIO. De CDO moet de digitale strategie ontwikkelen. Maar bij minder dan de helft van de bedrijven heeft hij ook echt de volledige verantwoordelijkheid voor de digitale strategie. Bij de rest van de bedrijven gaat die verantwoordelijkheid naar de CIO, de CMO en de CEO. Wel is digitale strategie in steeds minder gevallen nog het exclusieve domein van de marketingafdeling. Dat is nog bij een op de drie bedrijven het geval, maar een jaar eerder was dat nog bij bijna de helft van de ondernemingen een pure marketingaangelegenheid. Wel zijn volgens William Koot, partner bij KPMG Management Consulting, organisaties met een sterke samenwerking tussen CMO en CIO zeer succesvol.

Externen inhuren

De helft van de CIO’s geeft aan dat zij externen inhuren om te kunnen voorzien in de noodzakelijke vaardigheden die zij binnen de eigen onderneming ontberen. “De invloed van dit tekort laat zich steeds sterker gelden”, zegt Jan-Leen ’t Jong, algemeen directeur van Harvey Nash. ’t Jong: “Vooral als het gaat om functies op  het gebied van enterprise architecture, big data en project management.”

Uit het onderzoek blijkt ook dat kostenbeheersing niet langer een van de belangrijkste redenen is voor de inzet van IT. Het verbeteren van processen en efficiencyvindt men nu belangrijker. ’t Jong: “CIO’s vinden IT-projecten die geld opleveren belangrijker dan IT-projecten die geld besparen. Ruim 40% van de CIO’s kent aan het leveren van analytische informatie en business intelligence de hoogste prioriteit toe.”

Lees meer over
Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.