Overslaan en naar de inhoud gaan

Diakonessenhuis zit dichter op de werkelijkheid

De informatiebehoefte van Nederlandse ziekenhuizen neemt snel toe. Zorgverzekeraars, de Inspectie voor de Gezondheidszorg en verschillende media overspoelen hen jaarlijks honderden keren met verzoeken om kwaliteitsparameters. Ook patiënten vragen steeds vaker inzage in gegevens over prestaties van ziekenhuizen, zoals wachtlijsten.
Business
Shutterstock
Shutterstock

“Maar ook intern speelt informatie een steeds belangrijkere rol, bijvoorbeeld bij het inzetten van mensen en middelen, het efficiënt inrichten van afdelingen en het kunnen verantwoorden van budgetbesluiten. Zeker nu de ziekenhuiswereld in een transitiefase zit van aanbod- naar vraaggericht werken”, vertelt Esther Lutteke, coördinator competence centre in het Diakonessenhuis. Voor haar ziekenhuis reden om de bestaande informatievoorziening onder de loep te nemen.

Top 10
Het Diakonessenhuis heeft locaties in Utrecht, Zeist en Doorn en staat qua beddencapaciteit in de top 10 van de Nederlandse ziekenhuizen. “Voorheen werd eenmaal per maand een rapport opgesteld op centraal niveau. Die informatie was grofmazig en vaak achterhaald. En als je een specifieke vraag had, moest je vaak dagen zoeken naar het antwoord”, licht Jeroen Lambriks, divisiemanager acute en intensieve zorg, toe. Hij stelt dat het regelmatig voorkwam dat beslissingen werden genomen op basis van gevoel, zonder te beschikken over actuele informatie.
Om hier verandering in te brengen gaf hij opdracht tot een grootschalig business intelligence-project binnen het Diakonessenhuis. Sinds enige tijd wordt er in het ziekenhuis gewerkt met het ziekenhuisinformatiesysteem van ChipSoft – CS-EZIS (Elektronisch Zorg Informatie Systeem) geheten. Lambriks en zijn team gingen op zoek naar een applicatie die informatie kon ontsluiten en integreren vanuit dat systeem en andere applicaties die worden gebruikt door bijvoorbeeld anesthesisten of de facilitaire dienst. “Onze belangrijkste eis was dat de managementinformatie zoveel mogelijk realtime en in hapklare brokken boven water te krijgen moest zijn.” Uiteindelijk kwam het Diakonessenhuis uit op het platform WebFocus van Information Builders.
Via een dashboard kunnen managers en medisch specialisten zelf complexe rapportages samenstellen en analyseren. “En dat alles in een interface die supergebruiksvriendelijk is. Een cursus is niet nodig”, vult Lutteke aan. Daarnaast is het door iWay Software van dezelfde leverancier mogelijk om alle aanwezige informatie in het ziekenhuis met elkaar te combineren.

Operatierapportages
Information Builders kreeg vorig jaar zomer vijf dagen de tijd om zijn applicatie in een ‘proof of concept’ te bewijzen: het bouwde een portal die op aanvraag operatierapportages kon leveren voor geautoriseerde gebruikers van het ziekenhuisinformatiesysteem. Lambriks vindt dit een logische keuze: “Voor de OK hadden we al redelijk in kaart gebracht welke informatie ontsloten moest worden: het volume van een bepaald specialisme, chirurgen die in een periode hebben geopereerd of de verhouding tussen geplande en gerealiseerde productie.” De twee maanden erna werden besteed aan het finetunen ervan. “Daarna werd de overstap gemaakt naar de Spoedeisende Hulp en nu zijn we inmiddels zo ver dat we nog dit jaar de poliklinieken kunnen ontsluiten”, vertelt Lambriks. Het is de bedoeling dat alle leidinggevenden en medisch specialisten via de webapplicatie veilig toegang kunnen krijgen tot alle relevante informatie die binnen het ziekenhuis voorradig is. Er wordt gebruikgemaakt van single sign-on: gebruikers die zijn geautoriseerd voor gebruik van het ziekenhuisinformatiesysteem kunnen gebruikmaken van WebFocus zonder opnieuw in te loggen.

Managementinformatie
Hoewel de uitrol van het project nog in volle gang is, zijn de eerste resultaten wel al bekend. Allereerst is de managementinformatie waar nu mee wordt gewerkt maximaal één dag oud. “We willen niet werken met verouderde rapporten. Elke dag wordt de database ververst. We zitten nu veel dichter op de werkelijkheid en dat maakt dat je beter kunt sturen”, vertelt Lambriks. Dat geeft een voorsprong op ziekenhuizen in de regio die dit nog niet kunnen. Bovendien heeft het ziekenhuis uitgerekend dat de oplossing binnen vier maanden tijd 250 specialistenuren en 250 uur secretariële ondersteuning heeft bespaard. “Die mensen worden nu elders in het ziekenhuis ingezet.” Dat er in zo’n vroeg stadium al concrete resultaten kunnen worden gemeld, is opmerkelijk. Uit een recent rapport van PricewaterhouseCoopers bleek onlangs namelijk dat de ROI’s (Returns on Investment) van ICT in de ziekenhuiswereld veel minder hoog zijn dan in andere sectoren. Er zijn industrieën waar de productiviteitswinst soms wel vijfmaal het geïnvesteerde bedrag in IT bedraagt, maar de productiviteitswinst die ziekenhuizen behalen met investeringen in ICT zijn echter nogal teleurstellend. Nader onderzoek naar de precieze redenen hiervoor is noodzakelijk, aldus PwC.
Lambriks erkent dat er in de ziekenhuiswereld vaak sprake is van een lange terugverdientijd. “Dat komt omdat ziekenhuisinformatiesystemen vaak worden aangeschaft om de kwaliteit van de zorg te verbeteren. Een nobel streven, maar de terugverdientijd zou minder lang zijn als je een ZIS inzet voor het efficiënter inrichten van de processen.”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in