Overslaan en naar de inhoud gaan

CONFLict: Elektronisch contracteren, hoe doe je dat?

Een overeenkomst komt tot stand door aanbod en aanvaarding. Dit betekent het volgende: Als u via de e-mail een offerte verstuurt en deze door de wederpartij wordt geaccepteerd, dan is er sprake van een overeenkomst. Een handtekening is niet vereist om een geldige overeenkomst tot stand te brengen. De handtekening is pas van belang als er problemen ontstaan.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

In een eventuele procedure wordt een overeenkomst zonder handtekening namelijk anders door de rechter gewaardeerd dan een overeenkomst met handtekening. Als er geen handtekening onder staat, is de rechter vrij in het waarderen van het bewijs. Als er wel een handtekening onder staat, dan wordt de overeenkomst aangemerkt als dwingend bewijs. Deze regels gelden ook voor elektronische stukken, die in Nederland gewoon als bewijs zijn toegestaan. Met een getekend stuk staat u dus een stuk sterker in geval van een juridische procedure.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in