Concurrentievervalsing

29 februari 2016

Van vrienden hoorden we een paar leuke plekjes. Dan ga je natuurlijk googelen naar die hotels en campings. Heeft u dat wel eens geprobeerd? De eigen website van een hotel of camping vinden? Dat wordt ons onmogelijk gemaakt.

Ik kan me daar zo gruwelijk aan ergeren. Je zoekt een hotelletje, je weet de naam en de plaats van het hotel maar toch levert Google pas op bladzijde 2 of 3 de link naar de gezochte website. De eerste pagina’s zijn helemaal gevuld met partijen die doen alsof zij bij dat hotel horen, maar eigenlijk hebben ze een heel ander doel. Onder het mom van ‘vergelijkings­site’ verdienen ze aan reclame of aan het afromen van reserveringen. Ze doen alsof ze voor elk hotel en voor elke camping kunnen reserveren, alsof ze alles weten van alle locaties, maar ondertussen sorteren ze je overduidelijk voor op hotels waar ze een deal mee hebben. Datzelfde gebeurt met spullen die je wilt kopen. ­Beslist.nl, kieskeurig.nl en vergelijk.nl nemen meestal de eerste bladzijde op Google in beslag. Je moet goed zoeken om een werkelijke winkel te vinden.

Misschien ben ik een beetje een zeikerd, dat ik per se een winkel wil - en vooral géén vergelijkingssite. Wat zou het mij nou werkelijk moeten uitmaken? Misschien is het een misplaatst sentiment, een achterhaalde voorkeur voor ‘harde’ winkels, voor echte winkeliers, voor een balie met mensen erachter. Aan de andere kant, al die tussenpartijen kosten alleen maar transactiekosten. Iedere partij wil er iets aan overhouden en aan het eind ben ik als klant degene die voor al die transactiekosten moet opdraaien. Daarnaast, ik ben te eigenzinnig. Ik pas ervoor om in dat hotel te slapen waar iedereen al slaapt, ik weiger het product te kopen dat iedereen al koopt, in de winkel waar iedereen al koopt. Ik wil graag zelf een mening vormen – dank u wel! Het enige positieve dat ik me kan voorstellen is dat prijzen dankzij ­vergelijkingssites naar beneden gaan – als de vergelijkings­sites echt eerlijk zouden spelen. Wie zegt mij dat ­deze vergelijkingssites geen gesponsorde voorkeur hebben voor bepaalde leveranciers?

Het punt is nu dat juist die vergelijkingssites aankloppen bij de EU en bij allerlei andere overheden. Zij (met Microsoft op de achtergrond) beweren dat Google aan concurrentievervalsing doet. Google zou in hun zoekresultaten voorrang geven aan eigen diensten die producten vergelijken en doorlinken naar winkels. Ik vind dat grote onzin. Het internet is één groot, open platform voor concurrentievervalsing. Iedereen is daar continu op zoek naar manieren om zijn concurrenten de loef af te steken. Dat noemen we innovatie, daarvoor moet je niet bij de ­rechter aankloppen.

Het is alsof een piraat klaagt dat een andere piraat hem besteelt, alsof een inbreker aangifte doet dat er bij hem ingebroken is. Ik vind dat het voor partijen die niet zelf producten of diensten verkopen, verboden zou moeten zijn om te klagen over concurrentievervalsing. Dat zou wat mij betreft een soort universele wet moeten worden. We moeten maar eens concluderen dat er op het internet andere wetten moeten gelden dan in de fysieke wereld.

Ik zie ook wel dat dat een lastige wet wordt. Wie is écht winkelier of leverancier van een dienst? Wie verkoopt er namens anderen? Amazon begon als een échte internetwinkel, inclusief eigen magazijn en inpakafdeling. Ondertussen is Amazon een platform voor winkeltjes geworden, waarvoor zij niet veel meer dan een zoekmachine of vergelijkingssite zijn geworden. Wie zegt mij dat Amazon geen voorrang geeft aan Amazonwinkeltjes die hogere marges inleveren of andere afspraken gemaakt hebben? Als Google het als dienst aan zou bieden, dan zou ik ­bereid zijn te betalen om al die vergelijkingssites weg te filteren. Natuurlijk kun je je zoekopdrachten ook zo opstellen dat specifieke sites wegvallen. Da’s ook weer zo’n gedoe. Dat is het me nou ook weer niet waard.

Hoe dan ook, we gaan dit jaar maar gewoon op de bonnefooi naar Frankrijk. We vinden wel een leuk plekje …

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!