Overslaan en naar de inhoud gaan

Commentaar: Standaardiseren blijft moeilijk

Het argument dat Microsoft aanvoert is dat er veel te weinig tijd was om de plannen van de groep te beoordelen. En straks komt natuurlijk weer het argument dat standaardisatie in een te vroeg stadium de doodssteek is voor innovatie.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

De ICT-industrie heeft dat argument al vele malen te berde gebracht. ‘Het aannemen van standaards dwingt de ontwikkelaars in een keurslijf, zodat ze geen goede ideeën meer kunnen krijgen’, heet het dan.Het gaat natuurlijk helemaal niet om leuke of slimme ideeën, het gaat om geld verdienen. Door het aannemen van een standaard kan daarmee zo snel mogelijk worden begonnen, met IBM mogelijk als haantje de voorste. Dat ontneemt Microsoft en Google de kans om hun eigen oplossing te zien promoveren tot standaard, zoals in het verleden wel kon.En de gebruiker, is die gebaat bij het eindeloos innoveren voordat er een standaard komt? Net als zo vaak in het verleden is ook nu het antwoord negatief. Gebruikers zijn gebaat bij systemen waar ze wat aan hebben en die het een hele tijd volhouden. Geen enkele gebruiker zit erop te wachten dat hij zijn cloud-computingoplossing over een paar jaar weer moet inruilen, omdat het nergens meer te gebruiken is.De ICT-wereld is tegenwoordig iets rechter door zee. In het verleden werd de standaardgedachte in theorie wel omarmd, maar werd in de praktijk iets heel anders gedaan. Zodat de wereld werd opgescheept met een standaard als X.400 (voor e-mail) waar meer dan honderd varianten van werden gemaakt, waarvan het merendeel niet met de andere kon communiceren. En wie waren daar de dupe van? Juist, weer de gebruikers.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in