Commentaar: Standaardiseren blijft moeilijk
De ICT-industrie heeft dat argument al vele malen te berde gebracht. ‘Het aannemen van standaards dwingt de ontwikkelaars in een keurslijf, zodat ze geen goede ideeën meer kunnen krijgen’, heet het dan.Het gaat natuurlijk helemaal niet om leuke of slimme ideeën, het gaat om geld verdienen. Door het aannemen van een standaard kan daarmee zo snel mogelijk worden begonnen, met IBM mogelijk als haantje de voorste. Dat ontneemt Microsoft en Google de kans om hun eigen oplossing te zien promoveren tot standaard, zoals in het verleden wel kon.En de gebruiker, is die gebaat bij het eindeloos innoveren voordat er een standaard komt? Net als zo vaak in het verleden is ook nu het antwoord negatief. Gebruikers zijn gebaat bij systemen waar ze wat aan hebben en die het een hele tijd volhouden. Geen enkele gebruiker zit erop te wachten dat hij zijn cloud-computingoplossing over een paar jaar weer moet inruilen, omdat het nergens meer te gebruiken is.De ICT-wereld is tegenwoordig iets rechter door zee. In het verleden werd de standaardgedachte in theorie wel omarmd, maar werd in de praktijk iets heel anders gedaan. Zodat de wereld werd opgescheept met een standaard als X.400 (voor e-mail) waar meer dan honderd varianten van werden gemaakt, waarvan het merendeel niet met de andere kon communiceren. En wie waren daar de dupe van? Juist, weer de gebruikers.