Development

Software-ontwikkeling

Column: Overstappen

9 januari 2014

‘Of durfde ze misschien die meneer niet af te zeggen?’

‘Hij bracht koffie mee van Kanis en Gunnink. Met plaatjes. De dubbele konden mijn broers en ik ruilen bij de fabriek. Omdat we in Kampen woonden, konden we daar lopend naar toe. Die plaatjes waren voor ons voldoende reden om de koffie niet bij De Gruyter te gaan halen, hoewel die koffie, naar men zei, beter was.’

‘Wat heeft het één met het ander te maken?’

‘Zegeltjes, plaatjes, trouw werd beloond.’

‘En nu niet meer?’

‘Ben jij de afgelopen maanden ook om de haverklap gebeld door energieleveranciers en energiebrokers, die je vertelden, dat je, met een bedrijf op je woonadres, veel te veel betaalde voor je gas en elektra?’

‘Ja, en ook dat overstappen heel eenvoudig was. Alleen kreeg ik dan wel een contract met een overstapboete, voor het geval ik opnieuw zou willen overstappen.’

‘En ben jij de afgelopen maanden ook gemaild door zorgverzekeraars, tussenpersonen en zorgbrokers dat je veel te veel betaalde voor je zorgverzekering?’

‘Ja, en iedereen bood een overstapservice.’

‘En krijg jij ook zoveel folders van vaste en mobiele telecomproviders, dat je bij hen meer kunt krijgen, voor minder geld, dan je nu kwijt bent?’

‘Maak jij dan geen gebruik van de mogelijkheid over te stappen?’

‘Ik vind dat zo gek: als ik overstap van zorgverzekering, betaal ik minder. Als ik overstap van energieleverancier betaal ik minder, als ik overstap van telecomprovider betaal ik minder’.

‘Wat is daar zo gek aan?’

‘In sommige gevallen betaal ik minder, zelfs wanneer ik bij dezelfde leverancier overstap.’

‘Je bedoelt: ontrouw wordt beloond.’

‘Dat is toch gek? Is dit net zo’n omkeer van waarden, als bij de boef die een held is en de bewondering voor onaangepast gedrag?’

‘Nee joh, het is gewoon het gevecht om de klant.’

‘Het blijft gek: als leverancier moet je normaal gesproken meer investeren in een nieuwe klant dan in een bestaande. Met een strategie van een voortdurend wisselend klantbestand ben je als leverancier dus duurder uit en daarmee uiteindelijk ook als klant.’

‘We kunnen toch ook met z’n allen overstappen? Dan zijn we allemaal voordeliger uit.’

‘Dat geloof je toch zelf niet? Wordt de hoeveelheid administratie minder, of de uniformiteit groter, of de complexiteit lager? Echt niet. En dat betaal jij. Net als de zorgbemiddeling.’

‘Hoezo?’

‘Met die wachtlijsten hier in Nederland, bieden sommige zorgverzekeraars de wachtlijstvoordringclausule: als je geen last wilt hebben van de wachtlijst, zorgt de verzekeraar dat je mag voordringen.’

‘Dat willen we allemaal, toch? We moeten gewoon allemaal overstappen naar een zorgverzekering met voordringclausule, dan zijn we allemaal meteen aan de beurt. Einde wachtlijsten.’

‘Dat geloof je toch ook zelf niet? Wordt de hoeveelheid administratie minder, of de uniformiteit groter, of de complexiteit lager? Echt niet. En dat betaal jij.’

‘Kort en goed, overstappen is dus uiteindelijk: duurder uit zijn?’

‘Dat mag je zelf bepalen. Overstappen levert je wat op en het kost je wat. Dat geldt ook bij een baan en bij een relatie.’

‘Ik wil overstappen van bank, met behoud van mijn rekeningnummer.’

‘Ha, dat had je gedacht. Nu je bankidentificatie onderdeel van je IBAN-rekeningnummer geworden is, is dát overstappen vakkundig om zeep geholpen.’

‘Dus ook niet kunnen overstappen betaal ik?’

‘Daar ben je klant voor.’

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!