Development

Software-ontwikkeling

Column: Op de groei

28 mei 2015

... toen kochten we kleren op de groei. Je kreeg als kind nieuwe schoenen die anderhalve maat te groot waren en droeg die tot ze zo knelden dat je bij elke stap tranen in je ogen kreeg. Pas dán kreeg je nieuwe schoenen. Het kopen van die schoenen was een hele happening. Uren duurde het om, met advies van drie schoenendames – trekkend en duwend aan je schoenen – de verstandigste keuze te maken. Je kocht geen nieuwe schoenen, geen nieuwe jas om die een half jaar later – te klein – weer weg te doen. Zonde van die mooie, degelijke spullen!

Voor mijn eigen kinderen hebben we kleren meestal gewoon in hun eigen maat gekocht. Ook hun vriendjes en vriendinnetjes liepen altijd in passende kleren en met passende schoenen rond. Vroeger waren er vast rijkeluiskinderen voor wie dat ook gold. Mijn kinderen en hun vriendjes zijn geen rijkeluiskinderen. Wij geven niet meer geld uit aan de kleren van onze kinderen dan mijn ouders vroeger deden. De hele kledingindustrie is ondertussen wel veranderd. Hele winkelstraten zijn er op ingericht om heel goedkope, matige kwaliteit, zeer modegevoelige ­kleding aan de man te brengen. Mijn kinderen willen geen degelijke, duurzame kleding want dat is per definitie niet in de mode. Ze willen veel en vaak nieuwe kleren. Tegen de tijd dat ze daar uit gegroeid zijn, zijn die kleren toch versleten én uit de mode geraakt.

Software kopen we nog steeds op de groei. We doen er eeuwig over om precies die software uit te zoeken (of te laten maken) die niet alleen nú maar ook bij alle mogelijke veranderingen in de toekomst bij onze organisatie blijft passen. Het systeem moet allerlei veranderende processen aankunnen, moet op alle denkbare manieren integreerbaar zijn met systemen die we in de toekomst misschien nog gaan krijgen en moet tot in de eeuwigheid onderhoudbaar zijn. We hebben van vorige systemen namelijk geleerd dat dat op den duur allemaal nodig gaat zijn.

Het probleem is nu dat een systeem dat aan al die moeilijke eisen voldoen moet – een systeem dat op de groei gekocht is – per definitie een duur en ingewikkeld systeem is. Op de groei én onderhoudbaar én goedkoop kan natuurlijk niet. Het is óf, óf, óf! We kopen een nieuw systeem bovendien alsof dit het laatste systeem is dat we ooit nodig gaan hebben. We kopen niet alleen op de groei maar voor de eeuwigheid! De markt verandert ondertussen zoals de kledingindustrie verandert. Systemen krijgen we as-a-service en leveranciers bepalen zelf wel wat voor extra mogelijkheden – integratie met andere services, nieuwe features, ... – erbij gebouwd gaan worden.

Er zijn natuurlijk nog steeds hordes adviseurs (vaak in de eigen organisatie) die maar al te graag met je meedenken zoals de schoenenverkopers van vroeger. Ze duwen in de punt van je schoen om te kijken waar je tenen zitten, strikken je veters zo strak dat je je tenen niet meer kunt voelen, ze vertellen je moeder dat ‘dit kind duidelijk zwakke enkels heeft en dus stevige hoge schoenen moet hebben en flinke zolen met een goed profiel’ en dan adviseren ze de degelijkste, duurste schoenen die ze aan iedereen adviseren – in de saaiste kleur want die past zo fijn bij alle kleuren kleding. Je zou kunnen klagen dat er geen ervaren schoenenverkopers meer zijn in moderne schoenenwinkels. Tegenwoordig vragen ze op z’n best “Vind je ze mooi, zitten ze lekker?” Dat is eigenlijk waar schoenen om zouden moeten gaan, toch?

Misschien is de tijd rijp om op te houden met systemen op de groei te kopen. Systemen zijn dusdanig goedkoop en vervangbaar dat je gewoon precies neemt wat je nú nodig hebt – niet wat je ooit nodig denkt te gaan hebben. Als je groeit of verandert, dan neem je gewoon iets nieuws. Je moet natuurlijk nog steeds goed nadenken over nieuwe systemen, maar niet over wat je er ooit mee denkt te gaan doen. Niet op de groei, maar strak in het pak.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!