Capgemini reageert best op sollicitaties

4 december 2009
Capgemini is uitgeroepen tot winnaar van de SollRespons 2009, een meting uitgevoerd door Internet-Id uit Groningen. SollRespons benaderde 117 organisaties verdeeld over 13 branches met 'mystery sollicitaties.' Ook werden de online vacatures beoordeeld.

'Bel ons niet, wij bellen u', blijkt in veel gevallen een loze belofte. Mensen die solliciteerden bij bedrijven in de branches Food en Bouw wachtten het vaakst tevergeefs op een telefoontje of een reactie naar aanleiding van een solliciatie. Ook de sectoren Retail en Overheid scoren beneden gemiddeld.

1 op de 5 organisaties reageert helemaal niet op sollicaties, blijkt uit het onderzoeksproject SollRespons van Internet-Id uit Groningen. ICT-dienstverlener CapGemini behaalde 180 punten en werd uitgeroepen tot de organisatie die het best reageert op sollicitaties. Andere top-10 organisaties zijn Zwitserleven, Start People, Heineken, Randstad, Getronics, DNB, Nuon, Eiffel, Ziggo, CZ en Adecoo.

Het onderzoek vond plaats tussen februari en augustus van dit jaar. In die periode zijn uit hoofde van verschillende typen sollicitanten 'mystery sollicitaties' verstuurd naar landelijke, gerenommeerde organisaties. Alle reacties zijn geregistreerd en geanalyseerd op snelheid, accuratesse, kwaliteit en inhoud. De personages Linda, Soemaya, Maarten en Anouar solliciteerden open en/of gericht als man/vrouw, als starter/professional en als autochtoon/allochtoon.

Daarnaast zijn websites en daarbinnen de vacaturegedeelten nauwgezet onderzocht, geanalyseerd en beoordeeld. De organisatieselectie, branche-indeling en het toekennen van punten aan onderzoekscriteria leverden rankings op van organisaties binnen de branches en in landelijk perspectief.

De reacties van organisaties waren vrijwel allemaal binnen tien werkdagen binnen. ''Toch kregen we in 1 op de 5 gevallen geen enkele respons,'' vertelt directeur Eric Blaauboer van Internet-Id. ''Vooral de branches Food en Bouw scoorden slecht. Daarnaast viel ons op dat het personage Anouar, man en allochtoon, vaker werd afgewezen dan de andere personages.''

Het grootste verschil tussen gerichte en open sollicitaties was, zoals verwacht, het reactiepercentage. Vrijwel alle organisaties bieden hun vacatures online aan, maar de mogelijkheden om ook online en/of open te solliciteren blijken vaak beperkt. Op 35 van de 117 onderzochte sites stond geen uitgebreide organisatieomschrijving en slechts 49 organisaties publiceerden de arbeidsvoorwaarden. Ruim 80 organisaties verschaften in het geheel geen informatie over de sollicitatieprocedure.

Uitzendorganisaties en energiebedrijven kwamen als besten uit de bus. Uitzendorganisatie Content behaalde op alle onderdelen van het mystery onderzoek de maximumscore. Binnen dezelfde branche scoorde Randstad overall hoger en eindigde in de totaal ranking zelfs op positie 2. Op de vacaturescan behaalden 7 organisaties de maximumscore.

Lees meer over
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.