CA richt zich met beheer op kleine bedrijven

1 oktober 1998

Beproefde oplossingen voor systeem- en netwerkbeheer uit de mainframe-wereld ontwikkelen zich in de richting van client/server-omgevingen.
Aangetrokken door de onderkant van de IT-markt komt Computer Associates met op zichzelf staande Workgroup edities van nieuwe en bestaande beheergereedschappen uit Unicenter TNG voor Windows NT. Opvallend nieuw product van CA is ServiceIT dat de helpdesk zelflerend maakt en tenslotte volledig automatisch laat werken op basis van het belcentrumbeginsel.
Voorafgaand aan de beurs Internet in Business annonceerde CA drie zelfstandige producten voor IT-beheer voor zowel de boven- als de onderkant van de markt. AimIT voor asset en inventory management, ShipIT voor softwaredistributie en -beheer en NetworkIT Pro voor complexe netwerken zijn zogenoemde multiplatform Enterprise Editions voor grote bedrijven. Voor de NT-omgeving tot zo’n 250 werkstations maakt de Workgroup Edition van ServiceIT zijn opwachting waarmee de helpdesk vrijwel volledig kan worden geautomatiseerd.
Het op de markt brengen van standalone-producten betekent niet dat CA de paraplu van zijn Unicenter TNG dichtklapt. Wat CA onder ’standalone’ verstaat legt Marcel den Hartog, technisch manager van CA uit. „Tot eind vorig jaar waren deze producten uitsluitend als opties binnen Unicenter verkrijgbaar.
Met de overneming van Cheyenne hebben we gezien hoe belangrijk de gemakkelijk te installeren producten als Arcserve voor backups en Innoculan voor virusbestrijding voor het indirecte verkoopkanaal zijn. We hebben gezocht naar een manier om de Unicenter-opties op een soortgelijke manier te positioneren voor kleine en middelgrote ondernemingen.

Opties
Arcserve is verkrijgbaar als de Unicenter advanced storage option en is geïntegreerd met de overige Unicenter TNG-opties. De Workgroup editions van CA’s IT-serie producten worden geleverd met een subset van Unicenter-functionaliteit, echter nog steeds met functies als een object repository, calendar management en een event manager.”
De op de Unicenter-technologie gebaseerde Workgroup-edities zijn gericht op de kleinere C/S-omgeving en zijn niet uit te breiden. De Enterprise-edities van de IT-series daarentegen kunnen worden ingepast in of worden uitgebouwd tot een complete Unicenter TNG-beheeromgeving.

Scripts
Zoals bij elke leverancier van software voor IT-beheer zijn het omlaagbrengen van de kosten en het snel terugverdienen van investeringen belangrijke verkoopargumenten. CA benadrukt daarbij dat het instandhouden van een helpdesk zeer hoge kosten met zich brengt. De werkzaamheden en daarmee de bemanning van helpdesks kunnen worden gereduceerd door een vergaande vorm van automatisering door middel van scripts, luidt de filosofie.
„Vooral in C/S-omgevingen gaat veel tijd verloren met de installaties en de custom setups van applicatiesoftware waarvan de nieuwe versies elkaar met een vaste regelmaat opvolgen”, betoogt Den Hartog. „Elke nieuwe versie zorgt bij de gebruikers voor allerlei vertragende aanloopproblemen, zoals het niet kunnen terugvinden van oude en vertrouwde opties en onwennigheid met nieuwe en uitgebreidere opties. De druk op de helpdesk neemt toe en het duurt veel te lang voordat een toepassing productief wordt.”
De Ship IT Enterprise Edition voor softwaredistributie heeft agents voor alle Windows-platforms, OS/2, Netware, OpenVMS en een groot aantal Unix-varianten. Met het product kan automatisch software worden geïnstalleerd, ge-upgrade of worden verwijderd. Hierbij wordt gebruik gemaakt van auto-response bestanden (scripts voor het automatisch beantwoorden van procedurevragen) met de bedoeling menselijke fouten bij erg ingewikkelde acties te voorkomen.
Den Hartog: „Een groot aantal standaardpakketten wordt door de leveranciers al voorzien van deze bestanden. Voor pakketten waarvoor dit nog niet het geval is, zal CA in de toekomst dit soort scriptbestanden via zijn webpagina’s beschikbaar stellen.
De scripts zijn voor een deel zelflerend. Dit houdt in dat tijdens een testuitvoering van de procedure, de door een beheerder ingegeven waarden worden vastgelegd in het script en dat ze bij een volgende toepassing van de procedure automatisch actief zijn. De scripts kunnen ook door de beheerder worden aangepast.”

Distributie
ShipIT beschikt over de mogelijkheid software te distribueren via Internet, een efficiënte en flexibele manier voor organisaties met veel gebruikers op afstand. Er wordt gebruik gemaakt van de ’Backweb Polite Server’ en de ’Polite Agent-technologie’. Deze techniek maakt het mogelijk aan de client-kant op de achtergrond de software te downloaden, terwijl deze verder gaat met andere werkzaamheden. De lokale taken worden automatisch gestopt en gestart, afhankelijk van de beschikbare bandbreedte.
ServiceIT, de Workgroup Edition van Helpdesk van CA, is bedoeld om te komen tot verhoging van de productiviteit van de helpdesk-medewerker. Door automatisering moet ook tot een snellere oplossing van problemen worden gekomen. Vanuit probleem-tickets kunnen automatisch, via het netwerk, Internet, E-mail, fax of pagers berichten worden verstuurd. Een rules-based communicatieschema zorgt ervoor dat foutsituaties snel onder de aandacht van de juiste persoon worden gebracht, zodat belangrijke berichten niet worden gemist.
Het product beschikt over een eigen, intelligente knowledge base, die zichzelf afstemt op de specifieke omgeving van de gebruiker. De inzet van ’experience based’ boomstructuren moet de productiviteit van de over het algemeen zwaar belaste helpdesk-medewerkers verhogen.
„Dit is zeker het geval voor gebieden waar geen of weinig kennis in huis is”, vindt Den Hartog. „ServiceIT is gericht op de kleinere IT-omgeving. Dit in tegenstelling tot Unicenter’s Advanced Helpdesk en Paradigm uit de Enterprise-series, die bedoeld zijn om als professionele helpdesk te worden ingezet.” ServiceIT heeft zijn oorsprong niet in de informatietechnologie maar stamt uit de wereld van belcentra. De hieruit voortkomende automatisering kan eenvoudig worden doorge-trokken naar het helpdesk-proces.
Het nieuwe ServiceIT bevat twee webgebaseerde componenten: Clientview Internet Access en Web Analist. De eerste maakt het mogelijk om via Internet problemen te rapporteren en om de status van trouble-tickets op te vragen en komt daarmee tegemoet aan de mobiele computeromgeving, inclusief palmtop-PC’s onder Windows CE 2.0. De Web Analist is een Java-applicatie waarmee beheer- en ondersteuningstaken decentraal vanaf elke werkplek kunnen worden uitgevoerd.
AUTOMATISERING GIDS/NBA/02-10-’98
 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!