Overslaan en naar de inhoud gaan

Brussel: Amazon speelt dubbelrol op eigen marktplaats

De Europese Commissie heeft een officiële aanklacht ingediend tegen Amazon, omdat het bedrijf een dubbelrol zou spelen op zijn marktplaats. De Commissie stelt dat Amazon systematisch niet-openbare zakelijke gegevens van onafhankelijke verkopers op het platform gebruikt om er zelf zijn voordeel mee te doen. Daarnaast start de Commissie een nieuw mededingingsonderzoek naar Amazon, waarin de mogelijke voorkeursbehandeling van Amazons eigen producten onder de loep wordt gelegd.
Vestager vs Amazon
© EC
EC

Eurocommissaris Margrethe Vestager van Mededinging stelt in een verklaring dat Amazon de data van onafhankelijke verkopers niet mag gebruiken als het bedrijf zelf ook optreedt als een concurrent. Dat is bij Amazon wel het geval: het bedrijf is zowel een marktplaats voor onafhankelijke verkopers als een verkoper op die marktplaats. Maar omdat Amazon de marktplaats beheerd, heeft het ook toegang tot zakelijke data van onafhankelijke verkopers. Het gaat dan bijvoorbeeld om verkoopcijfers, omzetcijfers en bezoekersaantallen.

Volgens de Europese Commissie komt een groot deel van deze data automatisch in de systemen van de retailtak van Amazon terecht. Daar worden de data gebruikt om stategische beslissingen te nemen, ten nadele van andere verkopers. "Het stelt Amazon bijvoorbeeld in staat om zijn aanbiedingen te richten op de best verkopende producten in verschillende categorieën, en om zijn aanbiedingen aan te passen op basis van niet-openbare gegevens van concurrerende verkopers." Op die manier omzeilt Amazon het risico dat bij concurrentie hoort en misbruikt het zijn dominante positie op de marktplaats, aldus de Commissie. 

Volgende stappen

Nu er een officiële aanklacht is, krijgt Amazon de kans zich te verdedigen. Het bedrijf zegt tegenover Engadget het niet eens te zijn met de aanklacht en "er alles aan te doen om ervoor te zorgen dat het de feiten goed begrijpt". Daarnaast zegt Amazon dat het "minder dan een procent representeert van de wereldwijde retailmarkt" en dat er geen enkel bedrijf is dat meer om kleine ondernemingen geeft".

Mocht de Commissie niet tevreden zijn met de verdediging van Amazon, dan kan het besluiten om een boete op te leggen of veranderingen te eisen. 

Tweede onderzoek gestart

De Europese Commissie is daarnaast een tweede onderzoek gestart naar de mogelijke voorkeursbehandeling van Amazons eigen producten. Meerdere verkopers kunnen op het platform van Amazon hetzelfde product aanbieden. Eén daarvan wordt gekoppeld aan de knop om het product in de winkelwagen te leggen. De Commissie wil weten of producten van Amazon zelf en winkels die de logistieke systemen van Amazon gebruiken hier een voorkeursbehandeling in krijgen. 

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in