Overslaan en naar de inhoud gaan

Boeing vliegt weer tegen softwarefouten aan

Vliegtuigtoezichthouder FAA tikt Boeing op de vingers voor een software-incident tijdens een testvlucht en wegens het onvolwassen ontwerp van nieuw toestel. De 777X van de Amerikaanse vliegtuigfabrikant kan voorlopig fluiten naar formele goedkeuring voor ingebruikname. Dit onder meer vanwege een onverwachte neusbeweging (pitch) die de nieuw ontworpen variant van de klassieke Boeing 777 maakte tijdens een testvlucht in december.
Boeing 777X, wingtip
© Boeing
Boeing

De nieuwe softwarefouten en kritische woorden van de FAA (Federal Aviation Authority) komen nu naar buiten door een voorheen geheim gehouden brief van de toezichthouder aan de vliegtuigfabrikant. De FAA schrijft daarin onder meer dat een certificeringsdatum voor de 777X realistisch gezien midden tot eind 2023 zal (kunnen) zijn. Dit vanwege softwarefouten en herhaald uitstel in het uitbrengen van beloofde fixes.

Zelf bijsturen

Het 777X-vliegtuig van Boeing, dat nog in ontwikkeling is, maakte tijdens een testvlucht op 8 december bepaalde bewegingen in de lucht zonder dat de piloten de stuurknuppel aanraakten. Volgens de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA kan het toestel mede daarom voorlopig nog niet worden toegelaten tot het luchtruim. Boeing heeft een hele lijst met tekortkomingen gekregen die eerst moeten worden aangepakt, zo luidt de boodschap in de brief van 13 mei.

Daaronder is een aankomende grote software-update voor het bijsturingssysteem in de nieuwe variant van de Boeing 777. De Amerikaanse firma werkt al sinds 2013 aan dit nieuwe toestel. De planning was eerst om het in 2020 gereed te hebben voor gebruik door vliegtuigmaatschappijen, weet persbureau Reuters nog.

Uitstel voor softwarerelease

De FAA schrijft in de brief van mei dit jaar dat er vele, significante problemen zijn, die moeten worden aangepakt door de nieuwe versie van de software. Eén van die problemen is de spontaan door het toestel uitgevoerde pitch-beweging tijdens de testvlucht op 8 december, zo valt te lezen in de nu uitgelekte brief aan Boeing. Die niet door piloten ingegeven bijsturing moet worden opgelost, maar de FAA lijkt daar nogal kritisch over.

De Amerikaanse toezichthouder schrijft dat zij nog maar moet zien hoe Boeing volledige implementatie voor elkaar krijgt voor de juiste corrigerende acties die zijn geïdentificeerd in het onderzoek naar de oorzaak van de onverwachte vliegbeweging. De FAA voegt hier nog aan toe dat de data voor nieuwe softwarereleases continu verschuiven en dat zij beter inzicht wil in de oorzaken van deze vertragingen.

Twee fatale crashes

De nu naar buiten gekomen problemen met de 777X lijken sterk op de fouten in de 737 MAX die eind 2018 en 2019 tot twee fatale crashes hebben geleid. Bij beide ongelukken heeft het ingebouwde veiligheidssysteem de neus van het toestel telkens scherp naar beneden gestuurd, wat uiteindelijk tot neerstorting heeft geleid. Alle inzittenden zijn toen omgekomen.

De 737 MAX is daarna wereldwijd een 'vliegverbod' opgelegd. Uit onderzoeken naar deze gemoderniseerde variant van het klassieke 737-ontwerp zijn diverse misstanden naar voren gekomen. Die betroffen zowel ontwerp- en ontwikkelprocessen bij Boeing als ook inspectie- en certificeringsprocedures bij de FAA.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in