Innovatie & Strategie

Analytics

Big Data: geen technologie, maar strategie

13 december 2013

U besloot laatst uw presentatie tijdens het BI & IM symposium in Bussum met een oproep aan de zaal om hun achterban met aansprekende voorbeelden en plannen te overtuigen van het belang van Big Data, Analytics en Business Intelligence. Kennelijk is de markt nog niet erg ontvankelijk voor dit soort toepassingen.
“Big Data, Analytics en Business Intelligence worden nog te veel gezien als een uitbreiding van IT. En meer IT, dat willen bedrijven niet. Maar wie zich met dit soort toepassingen bezig houdt heeft het niet meer over technologie maar over strategie. Over manieren om de bedrijfsvoering te optimaliseren. Dat hoort thuis in de boardroom. Als ik met organisaties in gesprek ga over Big Data en BI dan is mijn insteek niet de technologie, maar heb ik het over het creëren van waarde.”

Dat werd twintig jaar terug over de toenmalige Management Information Systems ook gezegd. Sceptici in de boardroom zullen zeggen dat men in twee decennia niet veel is opgeschoten.
“Zoals vrijwel alle nieuwe ontwikkelingen in de IT zijn de Management Information Systems destijds zwaar overhyped. Hetzelfde gebeurt nu weer met Big Data. Door onvermoede relaties bloot te leggen zouden bedrijven ‘verborgen goud’ in hun organisatie kunnen ontdekken. Ik geloof niet in die ‘lucky shots’. Het gaat er juist om dat we antwoord krijgen op relevante vragen. Op dat punt is er wel degelijk een enorm verschil tussen het vinden en analyseren van data zoals we dat nu kunnen en de MIS van zo’n twintig jaar terug. Die systemen konden beperkt in databestanden kijken. Nu kunnen we elke willekeurige set van data, gestructureerd en niet gestructureerd, doorvorsen. Er is dus veel meer data voorhanden om antwoord te geven op vragen vanuit de business.”

Weten bedrijven wat ze willen weten?
“Dat verschilt uiteraard per sector. In de detailhandel is men al behoorlijk ver met het inzetten van mining-technieken om de bedrijfsvoering te optimaliseren of om de klant beter te bedienen. Ook weet ik dat er geen bank en geen zorgverzekeraar is waar men niet aan het inzetten van mining-technieken denkt, of er zelfs al mee bezig is. Dat wordt dan vaak ingezet vanuit een denktank waar business en IT samen brainstormen over mogelijkheden. Daar is niets mis mee, maar wat mij betreft zou er binnen bedrijven en organisaties vooral vanuit de business vragen gesteld moeten worden. Waarom verkoopt de ene winkel meer dan de andere, waarom rijdt de ene vrachtwagen goedkoper dan de andere, waarom is de klanttevredenheid in de ene regio hoger dan in de andere? Technisch is het niet heel moeilijk het antwoord op dat soort vragen te vinden, maar als ze niet gesteld worden, gaat niemand op zoek. Het gaat er om dat de business vragen gaat stellen.”

Wat houdt bedrijven en organisaties tegen?
“De onduidelijkheid rond privacy is een belangrijk obstakel. Wat mag wel en wat mag niet? Dat is voor veel partijen een serieuze worsteling. Ik ken voorbeelden uit de gezondheidszorg waar men op basis van persoonlijke gegevens in staat is om mensen die een gezondheidsrisico lopen te detecteren en tijdig te behandelen. Maar omdat wetgeving dit verbiedt, worden systemen daarvoor nog niet ontwikkeld.

Daarnaast speelt gebrek aan expertise een rol. Met name op het terrein van analytics. Data verzamelen is niet zo heel moeilijk, maar wat ga je er vervolgens mee doen? Als de business weet welke informatie ze willen hebben, hoe extraheer je dat dan uit de data die je hebt?”

Wat is uw advies aan bedrijven en ­organisaties?
“Staar je niet blind op obstakels als privacy want daar maak je het jezelf heel moeilijk mee. Begin gewoon met toepassingen binnen de organisatie waar het privacyvraagstuk geen rol speelt.

Durf klein te beginnen. Bij data mining wordt al snel aan enorme databestanden gedacht, maar dat hoeft niet. Voor mij is snelheid, ‘fast data’, net zo belangrijk als ‘big data’. Het gaat erom dat je uit beschikbare bronnen informatie haalt op basis waarvan je je bedrijf sneller kan bijsturen.

Realiseer je dat het bij de combinatie Big Data, Analytics en Business Intelligence niet om IT draait, maar om de ‘mindset’ binnen een organisatie. Men moet data gaan zien als een fundamenteel bedrijfsmiddel, een productiefactor naast mensen, middelen en geld. Ja, ik weet het, ook dat werd twintig jaar terug ook al geroepen, maar het heeft zich nooit vertaald in de vraag om de bedrijfsvoering op basis van relevante informatie te sturen. Daar draait het uiteindelijk om.”

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!