Overslaan en naar de inhoud gaan

Bezorgdheid over digitale veiligheid op de werkvloer groeit

Nederlanders maken zich meer zorgen over hun digitale veiligheid op de werkvloer dan een aantal jaren geleden. Dat blijkt uit het Cybersecurity Bewustzijnsonderzoek 2019 dat is uitgevoerd in opdracht van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) en Alert Online. Thuis nemen de beveiligingszorgen juist af.
Mac
© Pixabay CC0 Public Domain
Pixabay CC0 Public Domain

Hoewel de bezorgdheid over digitale veiligheid op werk is gegroeid sinds 2017, gaat het nog steeds om slechts iets meer dan een kwart van de Nederlanders (27 procent). In 2017 was dat nog 21 procent. Werknemers verwachten vooral dat phishingmails (16 procent) en juice jacking (18 procent) voor computerschade op het werk kan zorgen. Bij juice jacking maken cybercriminelen misbruik van de computertoegang die een apparaat geeft wanneer het wordt opgeladen. Een stopcontact, stekkerdoos, laadblok of zelfs laadkabel is daarvoor dan voorzien van hackcomponenten. 

Thuis veilig voelen

Thuis maken mensen zich meer zorgen over hun digitale veiligheid, blijkt uit het rapport (pdf), al wordt dat aantal in vergelijking met eerdere jaren wel kleiner. Waar in in 2017 nog 46 procent zich zorgen maakte over de cybersecurity in huis, is dat nu 44 procent. De meest voorkomende aanvallen thuis zijn phishing (53 procent), phishing via social media (29 procent) en malware (17 procent).

In totaal is 71 procent van de Nederlanders wel eens slachtoffer geworden van cybercriminaliteit. Opvallend is dat lang niet iedereen daarna ook maatregelen neemt. 56 procent doet dat wel, tegenover de helft van de Nederlanders vorig jaar. Mensen die wel maatregelen nemen, installeren antivirussoftware (35 procent), maken hun wachtwoorden complexer (24 procent) en controleren websites voortaan op een https-verbinding (24 procent).

Maatregelen omzeilen

Ondertussen groeit het aantal mensen dat digitale beveiligingsopties kent. Zo zijn meer mensen bekend met VPN-verbindingen (72 procent in 2019 tegenover 66 procent in 2018) en wordt ook de wachtwoordmanager steeds bekender bij gewone gebruikers (82 procent in 2019 tegenover 72 procent vorig jaar). Nederlanders zijn ook positief over hun eigen kennis van digitale veiligheid: 24 procent vindt zijn/haar eigen kennis over digitale en online veiligheid 'goed' of 'zeer goed'. Daarnaast vindt 44 procent de eigen kennis 'redelijk'.

Opvallend is dat weinig mensen de inmiddels steeds beter bekende oplossingen ook echt gebruiken. Slechts 23 procent zegt een wachtwoordmanager te gebruiken. 46 procent maakt regelmatig back-ups van kostbare data, en iets meer dan de helft van de mensen bezoekt alleen websites met een https-verbinding.

Eén op de vijf zegt zelfs weleens beveiligingsmaatregelen te omzeilen om moeite of tijd te besparen. Sommige Nederlanders vinden maatregelen voor ICT-security namelijk hun in de weg staan. Zo vindt 20 procent dat tweestapsverificatie een te grote belemmering vormt, en stelt 19 procent dat het niet automatisch opslaan van wachtwoorden een belemmering is. Verder zegt 34 procent dat instructies om hun eigen online-veiligheid te verbeteren vaak ingewikkeld zijn. 

Relatief onbekend met aanvallen

Nederlanders zijn bovendien nog altijd weinig bekend met veelvoorkomende cyberrisico's als botnets en social engineering. Slechts 16 procent is op de hoogte van het bestaan van botnets, en 13 procent is bekend met social engineering. Een kleine 5 procent zegt  bekend te zijn met juice jacking. Phishing (79 procent), identiteitsfraude (75 procent) en datalekken (58 procent) zijn wel redelijk bekend onder Nederlanders. 

Volgens Alert Online groeit het bewustzijn over cybersecurity dus wel, maar blijven Nederlanders vrij naïef. "Weten dat er digitale gevaren zijn en weten hoe digitaal veilig te handelen, daar zit een enorm verschil in", stelt Erik jan Koedijk, voorzitter van de Raad van Advies van Alert Online.

Veilig blijven handelen

"Termen zoals ransomware en phishing genieten nu meer bekendheid, maar er is meer voor nodig om mensen digitaal veilig te laten handelen. Structurele gedragsverandering komt niet vanzelf. Het blijft belangrijk om de impact van digitale gevaren beter te duiden, kennis te borgen en permanent bewust te zijn."

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in