Overslaan en naar de inhoud gaan

Beveiligingsalerts zijn gedoemd te worden genegeerd

Als je wilt dat gebruikers aandacht geven aan een beveiligings-alert, dan is het vooral van belang zo'n bericht goed te timen. Dat blijkt uit onderzoek van BYU in samenwerking met ontwikkelaars van Chrome.
wegpionnen
© CC0 Public Domain (Pixabay)
CC0 Public Domain (Pixabay)

De onderzoekers stelden vast dat 74 procent van de proefpersonen een waarschuwing wegklikt als deze opkomt op een moment waarop ze net een pagina willen afsluiten. 79 procent klikt berichten weg die opkomen terwijl ze een video bekijken. 87 procent klikt berichten weg die opkomen als ze net zelf gegevens zitten in te voeren (een bevestigingscode in dit geval).

De geneigdheid om berichten op dergelijke momenten weg te klikken hangt volgens de onderzoekers samen met de beperkte mogelijkheid bij de mens om aan twee verschillende zaken tegelijk aandacht te geven.

Open deur

Goede momenten aandacht van gebruikers te vragen zijn volgens de onderzoekers:

  • na het bekijken van een video
  • tijden het laden van een pagina
  • na interactie met een site

De onderzoekers erkennen dat deze adviezen overkomen als open deurtjes, maar wijzen er op dat het naleven er van vooralsnog bepaald geen dagelijkse praktijk is onder softwareontwikkelaars en sitebouwers.

 

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in