Innovatie & Strategie

Analytics
Taxi San Francisco

Beschikbare data nog onderbenut

BI is mainstream en bedrijven en directies moeten zich daarnaar gaan gedragen.

Officiële taxi San Francisco © CC-BY 2.0,  www.bluewaikiki.com
11 maart 2016

 

 

Tim Jennings opende een onlangs door Sogeti georganiseerde BI-symposium met de stelling ‘The information age is here’. Volgens Jennings uit zich dat in een toename van het percentage organisaties dat serieus met BI bezig is. Hij wijst daarvoor twee belangrijke oorzaken aan. Enerzijds is het besef gekomen dat data de kern zijn van elk bedrijfsproces. Optimaliseren van de processen kan alleen op basis van concrete informatie, data dus. Een tweede belangrijke drijfveer is volgens Jennings angst; angst voor de mogelijkheid dat anderen met een slimmere aanpak jouw business wegkapen. “Hoe afgezaagd het voorbeeld inmiddels ook is: veel bedrijven zijn wakker geschud door het succes van Uber. Het aantal officiële taxi’s in San Francisco is sinds de komst van Uber meer dan gehalveerd. Dat zet bedrijven aan het denken.”

Vanuit die angst verklaart Jennings de huidige obsessie met data. “Zodra organisaties het belang van data onderkennen, beginnen ze zich ook bewust te worden dat ze de data waarover ze beschikken nauwelijks gebruiken. Daarom zie je nu veel aandacht voor tools om die data bruikbaar te maken. Een tweede beweging is dat men bedrijfsprocessen ‘data-fähig’ gaat maken. Men wil zo veel mogelijk weten over klanten, over het eigen bedrijfsproces en als het even kan ook nog over ­manieren om te innoveren.”

Als derde gevolg ziet Jennings dat bedrijven steeds meer data gaan combineren om op basis daarvan nauwkeurige klantprofielen te krijgen. “Met name telecomaanbieders zijn daar sterk in. Zij hebben miljoenen klanten, beheren uitgebreide netwerken waarover informatie wordt verstuurd en ze kijken naar social media. Op basis van die ­bronnen kan je potentiële markten behoorlijk nauwkeurig in kaart brengen.”

Los daarvan komt ook steeds meer informatie uit het world wide web beschikbaar. Het Internet of Things zal volgens Jennings een steeds grotere rol spelen in het aanleveren van gebruikersinformatie. “Het IoT verbindt de fysieke wereld met de IT-wereld. Het belang van het IoT is daarom enorm.”

 

Meters maken

Volgens Jennings is de ‘angst’ voor BI inmiddels wel voorbij. “Men zag het tot voor kort vaak als ontwrichtend. De hele organisatie zou ervoor op de schop moeten. Dat beeld is inmiddels bijgesteld, niet in de laatste plaats door de praktijk. Bedrijven zijn ermee aan de slag gegaan, vaak in kleine projecten. De ervaringen die men daarmee opdoet worden in een volgend project gebruikt. Zo zie je de inzet van BI groeien. Met kleine stappen, maar wel gestadig.”

In het verlengde daarvan wordt het belang van BI steeds meer onderkend. “Omdat organisaties er intern de voordelen van zien, en ook omdat andere bedrijven er meters mee maken. In het Verenigd Koninkrijk bijvoorbeeld is een retailer, John Lewis, die door de inzet van BI aantoonbaar marktaandeel verovert. Dat zet aan het denken. Het maakt managers erop alert dat je wel mee moet in deze ontwikkeling.”

 

Naar de cloud

Een derde waarneming van Jennings is dat cloud het ‘default home’ voor data wordt. “Dat komt enerzijds omdat steeds meer business vanuit de cloud wordt opgezet. De data zijn dus al in de cloud. Daarnaast worden BI-toepassingen steeds meer vanuit een cloud-omgeving aangeboden. Grote aanbieders als SAP, Oracle en Microsoft bieden steeds meer embedded analytics aan. Dat wordt veelal vanuit de cloud gefaciliteerd. Nichespelers als SAS benaderen de markt vaak via partnerships. Ook die technologieën zijn vaak als clouddienst beschikbaar.”

Jennings merkt daarbij op dat traditionele BI wel zo’n beetje aan het eind van z’n lifecycle is. “Met een datawarehouse, Olap-based analytics en predictive analytics maak je het verschil niet meer. De crux zit ’em in het combineren van de data uit deze bronnen met streaming data en ongestructureerde data uit allerlei externe bronnen.”

BI is niet meer weg te denken uit de businesswereld, concludeert Jennings. De nieuwe generatie managers heeft het in zijn DNA zitten. “Toepassingen als SAS en SPSS werden vijftien jaar terug al op universiteiten gebruikt. De studenten van toen zijn nu de aanstormende managers van 35 tot 45 jaar. Zij weten niet beter of vragen over je klant of over een markt kunnen nauwkeurig beantwoord worden.”

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!