Overslaan en naar de inhoud gaan

Belastingdienst zet door met mobiele datacommunicatie

“Toen wij drie jaar geleden begonnen met de inzet van MDC, mobiele datacommunicatie, waren wij de eerste instantie die deze techniek in auto’s toepaste. En nog steeds lopen wij voorop, want nu pas pakt de politie de draad op.” Peter Verhagen werkt bij het Centraal bureau voor de motorrijtuigenbelasting (CBM). Hij vertaalt de gebruikerswensen, ontwikkelt beleid op het gebied van MDC en voert regelmatig overleg met instanties als de politie.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Een les die hij andere instanties kan leren: bij de keuze voor MDC moet je niet zozeer focussen op welke soft- en hardware nodig is, maar vooral hoe je het gaat inbouwen. Toen het CBM ermee begon, was dat onontgonnen terrein. De belastingdienst heeft eerst zelf opstellingen getest. Daarna is deels specifiek voor de dienst ontwikkelde apparatuur door Getronics in de wagens ingebouwd. Ergonomie was daarbij belangrijk: voor de veiligheid van de gebruikers en om het werk zo aangenaam mogelijk te maken. Aanspreekpunt “We hebben vanaf het begin veel met de gebruikers gecommuniceerd. Gevraagd wat ze wilden en hen bij het ontwikkelen betrokken. Toen het werd ingevoerd, was ik het centrale aanspreekpunt voor alle vragen. Dat was heel duidelijk en werkte voor iedereen plezierig”, vertelt Verhagen. Gevolg is dat de apparatuur gretig wordt gebruikt. In 1999 vroeg men 125 duizend keer informatie op, vorig jaar was dat gestegen tot driehonderduizend bevragingen. “Bij het maken van het rooster staan medewerkers te trappelen om in een MDC-wagen te mogen rijden.” De vijftien MDC-wagens rijden in heel Nederland, daarnaast zijn er controleauto’s zonder deze apparatuur. Medewerkers in die wagens vragen informatie op via de mobilofoon. De MDC-wagens zijn uitgerust met een koffer, met daarin een laptop met accu en radiomodem. In het dashboard van de wagen is een LCD-scherm ingebouwd, het geheel wordt bediend met een los toetsenbord. Onderweg kan de bijrijder een kenteken van een wagen intoetsen en wordt verbinding gezocht (via Mobitex, het netwerk van RAM) met de applicaties Mobipol (van de politie) en Houderschapsbelasting. Zo kan men controleren of voor de betreffende wagen belasting is betaald, maar ook of de auto misschien is gestolen. “In dat laatste geval roepen wij de politie erbij.” Het gebruik van de MDC-apparatuur is niet alleen prettig voor de ambtenaar, maar ook voor de weggebruikers. “Zij worden niet meer onnodig staande gehouden; dat gebeurt alleen als er volgens onze systemen iets mis is.” De opgevraagde gegevens worden versleuteld verzonden en worden voor de veiligheid niet opgeslagen op de laptop in de wagen. storingen In het begin waren er nogal wat storingen, die allemaal te maken hadden met het feit dat een auto een ongebruikelijke werkplek is. “De temperatuurverschillen zijn groot en daar kon vooral het LCD-scherm moeilijk tegen. In de winter duurde het vijftien minuten voor de lay-out zichtbaar werd, wat we hebben opgelost door de temperatuurinstelling van het scherm te veranderen. Vervolgens bleek die instelling voor de zomer niet goed, want de schermen raakten oververhit. We passen de instellingen nu dus twee keer per jaar aan.” Verder werden extra ventilatieroosters geplaatst op de koffer met de apparatuur. Bovendien werd de accu in de koffer aangepast, die zich oplaadt met de accu van de wagen. “Het kwam wel eens voor dat de auto niet wilde starten omdat de computer alle energie had verbruikt. We hebben die accu’s nu zo aangepast dat de auto altijd start.” Klachten over onveiligheid of het gebruik van de apparatuur heeft Verhagen niet gehad. Toch erkent hij dat de auto geen ideale werkplek is. “We hebben voor het inbouwen van de apparatuur overlegd met de Arbodienst en TNO. Het LCD-scherm is zo ingebouwd dat het de airbag niet hindert en de afstand tussen het scherm en de gebruiker is voldoende. Maar het blijft lastig om met een los toetsenbord op schoot te werken.” Het is een van de redenen waarom het CBM is begonnen met een quick scan van de markt, om te onderzoeken welke nieuwe technieken men wil gebruiken. Over een jaar moet men eruit zijn. “De huidige apparatuur is al drie jaar oud en sindsdien zijn er veel ontwikkelingen die het gebruik gemakkelijker maken. Zoals spraakherkenning en touchscreens.” Ook wordt onderzocht of technieken als GSM, GPRS en UMTS toegepast kunnen worden, in plaats van het nu gebruikte RAM-netwerk. “Op GSM-gebied zijn er al veel ontwikkelingen, dus ook nieuwe functionaliteit die wij wellicht kunnen gebruiken.” Nieuwe technieken volgen elkaar in deze markt snel op en dat speelt het CBM parten. “Een grote organisatie als de onze heeft tijd nodig om goed te overwegen welke techniek we gaan toepassen. Maar de markt gunt ons die rust niet.” De investeringen en afschrijvingen van MDC zijn heel fors, zegt Verhagen, omdat de ontwikkelingen zo snel gaan. “MDC is een mooie toepassing die wij heel goed kunnen gebruiken, maar het is wel een erg duur speeltje. Daarom zullen we ons bij de keuze van nieuwe technieken vooral laten leiden door het kostenaspect: welke techniek biedt de meeste functionaliteit tegen de minste kosten.”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in