Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Bedrijven denken veel te veel in termen van softwareleveranciers’

Bedrijven moeten bij het inrichten van hun applicatielandschap veel verder vooruit kijken dan ze nu doen. Jezelf afhankelijk maken van de roadmap van een leverancier is daarbij steeds minder een optie.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Dat is de overtuiging van Forrester Research’ softwareanalist Ray Wang, die vorige week op het IT Forum van zijn organisatie vooral hamerde op een langetermijnstrategie op softwaregebied – ook waar het SaaS betreft.Bij ‘software’ en applicaties denken bedrijven nog veelal in termen van de aloude functionaliteiten waar de pakketten steeds om hebben gedraaid. “En niet alleen dat”, zegt Wang, “maar ze denken vooral in leveranciers, terwijl ze moeten denken in termen van hoe ze hun organisatie voorbereiden op al die projecten die op ze afkomen en hoe ze hun processen optimaliseren. Zijn hun processen wel belangrijk, of zijn het commodities? Vervolgens komt de technologiestrategie op het gebied van de middleware: SOA, business process management et cetera. En pas dán kun je gaan nadenken over leveranciers. Het probleem is dat we dat allemaal in omgekeerde volgorde hebben gedaan.” Zonder een langetermijnstrategie voor applicaties blijven organisaties een eindeloos inferno van IT-brandjes blussen, waardoor hun slagvaardigheid beperkt wordt door hun eigen technologie, denkt Forrester. Een SOA is natuurlijk een deel van de oplossing, maar het gaat veel verder dan dat, zegt Wang. Het gaat ook om personeelsbeleid, om strategische inzichten en om voor de hand liggende zaken als consolidatie van verschillende ERP-systemen (vaak uiteenlopende SAP-versies). “Veel bedrijven zijn bezig met een upgradecyclus van losse systemen die rond 2000 in de haast zijn geïnstalleerd om het millenniumprobleem voor te zijn. Consolidatie van die ‘instances’ is al gauw een manier om flexibeler te worden en shared services in te richten.” De applicaties zelf zullen volgens Wang en zijn collega’s ‘dynamisch’ moeten worden. De huidige applicaties zijn erg broos en rigide en voldoen dus al gauw niet meer. “Maar kijk bijvoorbeeld naar Dynamics Ax 2009 van Microsoft. Dat kent bijvoorbeeld 72 verschillende gebruikersrollen met 30 verschillende dashboards. Mensen hebben meteen toegang tot dashboards die relevant zijn voor hun rol. De gebruikerservaring staat centraal. In Epicor Service Connect, dat lijkt op een Visio-scherm, kun je als gebruiker het feitelijke bedrijfsproces zelf aanpassen.”Wat niet betekent dat je dus per se voor die leveranciers moet kiezen. “Er zijn bedrijven die een muur om hun oorspronkelijke ERP-systeem hebben gezet en inmiddels precies weten waar er op andere software moet worden aangesloten. In een applicatiestrategie is ERP nog maar één factor. Daarnaast heb je bijvoorbeeld de vraag ‘op hoeveel middlewareplatforms standaardiseer ik?’”Software-as-a-service is een goede optie die nu vaak om de verkeerde reden wordt gekozen, denkt Wang. SaaS ligt dichter bij gewone software dan veel mensen denken. Het is niet echt goedkoper, het is relatief veilig en bedrijfszeker. En bij gewone ‘on-premise’ software beginnen de ERP-leveranciers ook naar de waarde van de klant over een periode van tien jaar te kijken. SAP verhoogde onlangs feitelijk zijn onderhoudspercentages. Wang denkt dat lagere licentieprijzen, bijvoorbeeld in de concurrentieslag tussen Oracle en SAP, leveranciers dwingen tot het vragen van hogere maintenancebijdragen. Maar aan de managementkant ziet Wang nog steeds een probleem: “In geen enkel business-project dat ik zie doet het management op hetzelfde moment de IT-planning. Het is steeds ‘IT will take care of it’. Juist daarom is SaaS zo succesvol, want lijnmanagers nemen het lot in eigen hand.” En daarom kan SaaS juist ook weer een complicatie vormen binnen het langetermijnplan voor het apppicatielandschap.Mensen zijn uiteraard ook een belangrijke factor in die langetermijnstrategie. “Het moeten mensen zijn die kennis over business en over techniek in zich kunnen verenigen. Die mensen biljven zeldzaam, maar alleen zulke mensen zullen problemen kunnen oplossen. Dat zijn bij wijze van spreken mensen die zichzelf vastnieten aan een verkooporder en dan het hele proces doorlopen en kunnen zien wat er dan eventueel misgaat.”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in