Apple houdt het bij de consument

19 september 2014

Apple maakte er weer een mooie show van, met hulp van sterrenformatie U2. Die als klap op de vuurpijl ook nog een album cadeau deed aan iTunes-klanten. Dat laatste viel niet bij alle klanten in goede aarde; Apple zag zich al snel gedwongen om een tooltje te introduceren waarmee het album te verwijderen is. Maar het illustreert wel goed dat Apple vooral de consument in het vizier heeft en houdt.

Als je het feitelijke nieuws even laat bezinken, valt het toch wat tegen. De iPhones worden wat groter. Dat verwondert niet, die weg waren concurrenten al eerder ingeslagen. Ze zijn wat dunner dan de iPhone 5s, maar er zijn nog wel dunnere smartphones op de markt. En er zit een krachtiger processor in die zuiniger omspringt met energie. Het krasvaste saffieren scherm waar zoveel om te doen was, dat krijgen de nieuwe iPhones dus niet. Per saldo: mooie smartphones, die iPhone 6 en 6 Plus, maar niet uitzonderlijk, behalve wellicht in de tijd dat één acculading meegaat.

Duur accessoire

Echt nieuw is wel de Apple Watch. Dat apparaat komt pas volgend jaar op de markt. Op het eerste gezicht onderscheidt Apples slimme horloge zich voornamelijk in ontwerp. Niet al te groot, in twee formaten beschikbaar, een keuze aan horlogebandjes. Over de besturing is duidelijk goed nagedacht, met het draaiwieltje aan de zijkant voor onder andere inzoomen en navigeren, en met het idee om het aanraakgevoelige scherm zo gevoelig te maken dat het het verschil voelt tussen aantikken en indrukken. Maar verder biedt het apparaat geen spectaculaire mogelijkheden, naar het zich nu laat aanzien.

Tekortkomingen zijn er ook. Zo wordt de accu kennelijk niet al te krachtig. Het scherm is ook nogal klein.Last but not least: zonder een iPhone is de Apple Watch niet meer dan een horloge; eigenlijk is het met 349 dollar vooral een duur accessoire voor bij de iPhone.

Apple Pay maakt het verschil

Toch zat er één ding annoncering bij waarmee Apple wel het verschil zou kunnen maken: Apple Pay. Dankzij de NFC-chip in de nieuwe iPhones en de Apple Watch, kun je met die apparaten betalen. Doordat de iPhones een vingerafdruksensor hebben, kan dat ook nog eens erg veilig. Dat opent de weg naar een wereld waarin je al die pasjes thuis kunt laten, en alleen met smartphone en wat cash in tas of broekzak op stap kunt.

Apple heeft al de nodige partijen weten te interesseren. Creditcardmaatschappijen American Express, Mastercard en Visa doen mee, evenals Amerikaanse banken. Belangrijker: enkele detailhandelsketens doen mee, zoals McDonald’s en Disney Store. Ook bij de Apple Stores kun je betalen met je iPhone 6 of met de iPhone 5 & Apple Watch-combi.

Daarmee zijn niet alle uitdagingen uit de wereld. Detailhandelszaken zullen niet graag investeren in weer nieuwe betaalterminals als dat niet veel voordeel voor ze heeft. Het is nog onduidelijk hoe kortingscouponnen en klantenkaarten een plaatsje kunnen krijgen in deze betaalmethode. Er zal ook iets geregeld moeten worden over wie welke klantgegevens onder zijn hoede c.q. ter inzage krijgt. En de vraag is hoe Apple Pay zich gaat verhouden tot andere methoden van betalen met je smartphone, zoals de onlangs geïntroduceerde Rabo Wallet. Maar: dit is een veelbelovende markt, en Apple heeft hier een voorsprong op de concurrentie weten te nemen.

Weinig zakelijk nieuws

In het licht van zakelijke toepassing van smartphones had Apple, los van die betaalmogelijkheid, niets te melden. Al kan de iPhone 6 Plus dankzij het grote scherm natuurlijk wel nieuwe toepassingsgebieden ontsluiten: er kan simpelweg meer informatie op gepresenteerd worden. Maar mobile device management en op de zakelijke markt toegespitste functionaliteit lijkt Apple over te laten aan andere partijen. Dat bleek feitelijk ook van de zomer al, bij de annoncering van een samenwerking met IBM. Dat gaat analytische en andere, met name branchespecifieke apps ontwikkelen voor iPhone en iPad, zijn clouddiensten optimaliseren voor iOS en beveiligings- en beheertechnologie op zakelijk niveau leveren.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!