Overslaan en naar de inhoud gaan

AP: bedrijven moeten vooraf risico's biometrische gegevens onderzoeken

Bedrijven die biometrische gegevens als vingerafdrukscans of gezichtsscans gebruiken, moeten voortaan voor gebruik de risico's hiervan onderzoeken. Dat heeft de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) bekendgemaakt. De gegevens mogen wel gebruikt worden, mits dit strikt noodzakelijk is voor authenticatie of beveiligingsdoeleinden.
© CCO / Pixabay
CCO / Pixabay

De nieuwe regel komt voort uit een lijst van de AP, waarop staat voor welke verwerkingen van persoonsgegevens een data protection impact assessment (DPIA) nodig is. Een DPIA helpt bedrijven om privacyrisico's van gegevensverwerking in kaart te brengen en om vervolgens maatregelen te nemen om de risico's te verkleinen. 

De AP stelt een DPIA verplicht als een gegevensverwerking waarschijnlijk met een hoog privacyrisico komt. Nu heeft de toezichthouder dus besloten dat dit ook bij biometrische gegevens het geval is. Daarom heeft het de lijst een update gegeven, om deze vorm van gegevens toe te voegen. 

Onder biometrische gegevens vallen alle lichaamskenmerken die uniek zijn voor een persoon. Het gaat bijvoorbeeld om vingerafdrukken, de iris en de stem. 

Vingerdafdrukscan mag niet zomaar

Het verwerken van biometrische gegevens is sinds de invoering van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) aan strenge regels gebonden. Volgens de AVG is de verwerking van biometrische gegevens met als doel om iemand te identificeren in beginsel verboden. Dit mag alleen als het strikt noodzakelijk is voor authenticatie of beveiligingsdoeleinden.

Willen bedrijven biometrische gegevens gebruiken voor authenticatie, dan moeten ze voortaan vooraf dus een DPIA doen. Dat moet ook bij bijvoorbeeld persoonsgegevens die worden gegenereerd door Internet of Things-apparaten, de verwerking van locatiegegevens en cameratoezicht. 

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in