Angst voor fraude remt Internet-bestedingen

28 september 2000
Hackers die onbeveiligd over het net zwervende creditcardnummers bemachtigen en ten eigen bate gebruiken en malafide online ondernemers die ten onrechte abonnementsgelden afboeken weerhouden Nederlandse consumenten van het doen van aankopen via Internet. Uit het Nipo-onderzoek blijkt dat 59 procent van de Nederlanders bang is voor fraude bij online betalingen met de creditcard. Dat soort fraude vindt regelmatig plaats.
In augustus nog bracht een Amerikaanse exploitant van porno-websites ten onrechte honderden miljoenen dollars in rekening bij argeloze bezoekers van de sites.

Zelf verantwoordelijk
Veertig procent van de ondervraagde Nederlanders uit het Nipo-onderzoek denkt zelf geheel of gedeeltelijk aansprakelijk te zijn als er oneigenlijk gebruik wordt gemaakt van hun creditcardnummer.
Wat die Nederlanders niet weten is dat het financiële risico bij een afboeking bij de leverancier ligt. Deze moet aan de kaartuitgever aantonen dat een bestelling is gedaan. In de tussentijd krijgt de kaarthouder het betwiste bedrag op zijn rekening teruggestort door zijn creditcardmaatschappij. Deze gang van zaken wordt bevestigd door woordvoerders van Mastercard, American Express en Visa in Nederland.
„Wij boeken een betwiste afboeking direct terug op rekening van de klant en zoeken binnen veertien dagen uit of deze ten onrechte is gedaan”, zegt woordvoerster Esther Welling van Visa Card Services in Diemen.
Leveranciers kunnen de legitimiteit van een transactie in de ’echte wereld’ aantonen door een ondertekend overboekingsbewijs te tonen. Bij online transacties is dit niet mogelijk en protocollen die accuraat de identiteit van alle partijen in een financiële transactie aantonen zijn nog geen gemeengoed.
Om het vertrouwen in online betalingen te vergroten biedt American Express sinds vorige week drie nieuwe dienstenaan. Zo belooft American Express zijn kaarthouders volledig schadeloos te stellen in alle gevallen van fraude met hun creditcard. Deze zogenoemde ’Fraud Protection’-dienst is echter gezien de hiervoor geschetste praktijk niet meer dan een psychologisch opkikkertje voor de angstige kaarthouders. Daarnaast biedt American Express zijn kaarthouders sinds deze week 24 uur per dag online toegang tot de informatie die op hun afschrift zal verschijnen. Zo kunnen zij zich er op ieder moment van gewissen dat er nog geen onregelmatigheden hebben plaatsgevonden.

Hot Orange
De Postbank bracht vorige week in samenwerking met Visa de E-go creditcard uit waarmee abonnees op eder moment inzicht hebben in hun online bestedingen. Mastercard heeft volgens een woordvoerder nog geen plannen voor „een virtuele creditcard” noemt.
Volgens American Express komt het weinig voor dat met kaarten van klanten wordt gefraudeerd. Dat wordt beaamd door directeur Roel de Hoop van webwinkel Hot Orange. „In de tienduizenden creditcardtransacties die wij met onze klanten hebben gehad, is slechts één keer sprake geweest van fraude. Het ging volgens hem om een klein bedrag. Volgens De Hoop wordt vijftig procent van de aankopen bij Hot Orange met creditcards betaald. Hij ervaart dat zijn klanten benauwd zijn voor betalingen met hun creditcard op Internet. „We zijn dan ook druk doende om alternatieve betaalmethoden, bijvoorbeeld telefoontikken, te ontwikkelen.”

Rembours
Uit een in februari door Heliview door de Stichting Nationaal Chipkaart Platform (NCP en het Electronic Commerce Platform Nederland (ECP.NL) gehouden onderzoek blijkt dat 3 procent van de Nederlandse huishoudens met een Internet-aansluiting weleens online met de creditcard of via I-pay betaalt. De rest betaalt onder rembours of via een girale overboeking. Er zijn veel creditcards in gebruik in Nederland. Eurocard Mastercard heeft volgens opgave 2,5 miljoen en Visa 1,7 miljoen kaarthouders. American Express geeft geen informatie over het aantal kaarthouders in Nederland. Dit aantal ligt volgens een woordvoerder in ieder geval lager dan dat van de concurrenten omdat American Express een hogere inkomensgrens hanteert bij het uitgeven van kaarten.
Eind vorig jaar introduceerde het Internet-portaal lycos in het Verenigd Koninkrijk al samen met Bank One International een creditcard die veilige aankopen op Internet moet garanderen.
 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!