Overslaan en naar de inhoud gaan

Ambulance verlost van papieren rompslomp

Het ambulancepersoneel in de regio Utrecht begint in maart met de invoer van alle ritinformatie op een speciaal ingerichte tablet-pc. Tot nu toe bouwen de ambulances bij elke rit een papieren dossier op waarin naast de persoonsgegevens van de patiënt ook alle tijdens de rit verrichte tests en medische handelingen worden verwerkt. Dat documenteren levert het ambulancepersoneel veel werk op.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Bij spoedritten vindt een mondelinge vooraankondiging over de toestand van de patiënt plaats met het ontvangende ziekenhuis. Bij aankomst op de spoedeisende hulp vindt de overdracht plaats aan de hand van het papieren ritformulier. Een kopie van dit ritformulier en een ritmestrook van het ECG blijven in het ziekenhuis achter. Er is geen digitale informatie beschikbaar.
In het beste geval wordt een klein gedeelte van de informatie daarna ingeklopt in het ziekenhuisinformatiesysteem. Het huidige proces van gegevensoverdracht is dus inefficiënt en foutgevoelig.

De stichting Regionale Ambulance Voorziening provincie Utrecht (RAVU) verwacht met nieuwe technologie het ambulancepersoneel te ontlasten en de kwaliteit van de hulpverlening en overdracht te verbeteren. De tablet-pc loodst de hulpverlener langs de relevante velden. Hiervan zijn er al een aantal ingevuld door de meldkamer ambulancezorg waarmee de tablet-pc in verbinding staat. Patiëntinformatie kan van een identiteitsbewijs worden overgenomen. Wanneer straks het landelijk elektronisch patiëntendossier functioneert, kan daar de medische historie en bijvoorbeeld het medicijngebruik automatisch aan worden gekoppeld.
De ambulancemedewerker kiest vervolgens uit een lijst het ziekenhuis waarop wordt aangereden. Op dat moment legt het systeem automatisch contact met de regiekamer van de spoedeisende hulp van dat ziekenhuis, die vervolgens alle ingevoerde gegevens realtime kan inzien. Zij krijgen een indruk van de resterende tijd van de rit, maar zien bijvoorbeeld ook het hartfilmpje dat is gemaakt en de omschrijving van de klachten en kwetsuren van het slachtoffer en traumascores. Zo kan het ziekenhuis zich optimaal voorbereiden op de komst van de patiënt, bijvoorbeeld door apparatuur en hulpmiddelen klaar te zetten, de eventuele benodigde specialist op te roepen of een operatiekamer in gereedheid te brengen. Mocht onderweg toch naar een ander ziekenhuis worden uitgeweken, krijgt dit andere ziekenhuis onmiddellijk toegang tot deze gegevens en verdwijnen ze bij het eerstgekozen hospitaal.
Jack Versluis, directeur-bestuurder van RAVU, zocht al ruim vier jaar naar een alternatief voor de papieren ritformulieren. “Binnen Nederland konden we niets vinden. We hebben overwogen zelf iets te ontwikkelen maar liepen tegen de complexiteit van zo’n systeem op.” Op een beurs in Engeland kwam hij in contact met Medusa Medical Technologies, een Canadees startersbedrijf met overeenkomstige ideeën. In het overleg kwam de behoefte aan de realtimegegevensuitwisseling aan de orde, die RAVU als belangrijke toevoeging zag op het Siren-systeem van Medusa dat destijds daar nog niet mee was uitgerust. “Het was een typisch geval van een gezamenlijke productontwikkeling door producent en afnemer”, zegt Scott Campbell, algemeen directeur van Medusa. De tablet heeft de mogelijkheid zich automatisch op het mobiele netwerk met het sterkste signaal aan te melden. De dataoverdracht vindt nu nog plaats via gprs, maar kan worden opgewaardeerd naar de derde generatie mobiele netwerktechnologie.

Inmiddels heeft ook de Britse National Health Service (NHS) contracten gesloten voor implementatie van het systeem in 80 procent van de ambulances. Siren is al enige tijd operationeel in South Yorkshire. Zover is RAVU nog niet. Op dit moment vindt de afrondende test plaats van de nieuwste versie. Alle zestig ambulance-eenheden zijn al compleet ingericht. Vanaf eind maart gaan de eerste dertig ambulanceverpleegkundigen met de tablets werken. Voor de zomervakantie werken alle driehonderd ambulancemedewerkers met het systeem.
“De technische aanpassingen zijn maar een deel van het werk. Nu moet het personeel nog getraind worden in het gebruik van het systeem en het inpassen in hun werkwijze”, zegt Versluis. RAVU heeft hiervoor eerst een kleine groep trainers opgeleid, die op hun beurt een grotere groep instrueert. Die groep geeft deze uitleg weer door aan de overige collega’s. De training moet zorgvuldig gebeuren want in levensbedreigende situaties is er geen tijd om de werking van het systeem uit te zoeken. Versluis: “Ofschoon gebruiksgemak van de pc-tablets vooropstaat, is het toch een andere manier van werken, dus willen we voldoende tijd hebben om de mensen zich het systeem eigen te laten maken.”

/t.doorenbosch@sdu.nl

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in