Overslaan en naar de inhoud gaan

'Amazon-angst geeft Microsoft cloud-klanten'

Het zijn niet alleen bedrijven in de retailsector die met lede ogen het oprukken van e-commercereus Amazon aanzien en weinig voelen voor het AWS-cloudplatform van die aanbieder. Volkswagen heeft doelbewust voor Microsofts Azure-cloud gekozen, uit zorg over Amazons ambities op autogebied. Dit stelt de topman van Volkswagen die verantwoordelijk is voor het programma van connected cars.
© AG Connect
AG Connect

Autofabrikant Volkswagen volgt hiermee het voorbeeld van grote bedrijven als Walmart, Kroger, Gap en Target die er eerder al voor hebben gekozen om niet cloudklant te worden van hun grote concurrent Amazon. Het gaat hierbij niet alleen om directe concurrentie, maar ook om aankomende - of vermeend aankomende - overlap tussen de aanbieder en diens potentiële klanten. Heiko Hüttel, bij Volkswagen verantwoordelijk voor connected cars, geeft aan dat Amazon Web Services (AWS) is overwogen, maar dat de keuze toch op Microsoft Azure is gevallen.

Connectiviteit en data

De topman vertelt dit in een interview met het Amerikaans tv-station CNBC. Hüttel zegt zich geen zorgen te maken dat Amazon concurrerende auto's zou maken, maar dat connectiviteit wel een rol speelt in de activiteiten van beide bedrijven. Amazons werk op dat gebied zou kunnen doorsijpelen naar de markt van Volkswagen. De grote Amerikaanse aanbieder van e-commerce en cloudcapaciteit is in ieder geval ook bezig met zelfrijdende vrachtwagens, afkomstig van start-up Embark. Data is daarbij cruciaal.

Het besluit van Volkswagen om voor Microsofts cloud te gaan, is genomen na een evaluatie die zes maanden in beslag heeft genomen. De keuze voor Azure raakt ook reeds bestaand AWS-gebruik van Volkswagen voor enkele toepassingen, schrijft CNBC, zoals de We Park-app voor parkeermeterbetalingen. Hüttel verklaart dat die apps worden overgezet van AWS naar Azure.

Leveranciersbelofte

Volkswagen gaat nieuwe diensten voortaan bouwen op het cloudplatform van Microsoft. Die ICT-leverancier geeft hierbij de belofte dat het niet met zijn eigen klanten zal concurreren. In het verleden heeft de Windows-maker dat wel gedaan met partners en ook met klanten. AWS wijst er nog op dat het onder zijn cloudklanten ook juist bedrijven heeft die zich bezighouden met vervoer en zelfrijdende auto's. Dit omvat bijvoorbeeld Uber, Lyft, Grab en Ola. Interesse vanuit de auto-industrie voor AWS is volgens de cloudgigant sterk en beleeft momenteel een flinke versnelling.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in