Innovatie & Strategie

Analytics
BrainCreators wandtekening

‘AI draait om de datasets’

Het is een misvatting dat AI om algoritmes gaat, weet het Nederlandse BrainCreators.

© BrainCreators
3 oktober 2018

In hartje Amsterdam, vlak bij de Apple Store waar iPhones met Siri liggen te wachten op een goed gesprek, worden serieuze AI-toepassingen ontwikkeld. Hier zetelt BrainCreators, een jonge onderneming die kunstmatige intelligentie net wat verder en vooral een stuk praktischer brengt. Bijvoorbeeld voor de kwaliteitskeuring van staalplaten.

AI is in, AI is hot. Het ene na het andere bedrijf (ICT-leveranciers voorop) werkt met AI, doet AI, is AI-driven, enzovoorts. In de haast rond de hype worden de termen voor artificial intelligence, machine learning en deep learning op één hoop gegooid en met elkaar verward. Simpele chatbots worden al AI genoemd, maar kunnen zó door de mand vallen. Dynamische beeldherkenning zou wel echte AI zijn, maar blijkt lang niet altijd goed of breed toepasbaar. Dat ligt aan de dataset, weet CEO Jasper Wognum van BrainCreators.

Zo klein mogelijk maken

Kunstmatige intelligentie draait namelijk om de datasets die je inzet, vertelt hij, plus de metadata daarvan. “De kunst is om het in zo klein mogelijke stukjes te hakken.” Kleine stukjes die dan werken. “Een AI-toepassing die koffiekopjes kan herkennen is niet in staat om iPhones te herkennen”, gebaart Wognum naar een koffiemok met BrainCreators’ logo.

Daar komt gelijk al een metadatageval om de hoek kijken: is het een mok of een kop? Dit schijnbaar marginale verschil in woordkeuze is voor AI-toepassingen meer dan een nuance. Wognum trekt een vergelijking met het bepalen van griep. Wat zijn de kenmerken daarvan, de zogeheten features?

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!