Overslaan en naar de inhoud gaan

AI belooft beursbezoeker beter resultaat

Kunstmatige intelligentie (AI) geeft al adviezen voor muziek, films en tv-series. Beursbezoekers in de RAI scharen zich nu bij Spotify-luisteraars en Netflix-kijkers. De Amsterdamse beurs- en congresorganisatie zet een zelflerende AI in om evenementenbezoek gerichter en succesvoller te maken.
Horecabeurs RAI
© RAI
RAI

De ruim 1,5 miljoen bezoekers van verschillende beurzen en evenementen in de RAI moeten dankzij AI gerichter advies krijgen over wat er waar voor hun interessant is. Hiervoor worden zowel exposanten als bezoekers diepgaander in kaart gebracht. Een horeca-ondernemer met culinaire aspiraties kan dan op de Horecava bijvoorbeeld naar stands van luxere leveranciers worden geleid. De RAI wil zich verder ontpoppen tot matchmaker, aldus het persbericht.

Meer kans en kwaliteit

“Hoe beter wij onze bezoekers begrijpen, hoe beter wij in staat zijn inspirerende ontmoetingen te faciliteren met relevante exposanten”, aldus CIO Bret Baas van de RAI. De AI-recommender voor beursbezoekers is al getest op een aantal beurzen en heeft volgens Baas toen direct duidelijk positief resultaat gegeven. Hij stelt dat “de kans en kwaliteit van ontmoetingen [tijdens beurzen - red.] aanzienlijk is verbeterd”.

“Daarom zetten we de technologie nu in voor al onze zelf georganiseerde evenementen. We zijn begonnen met het sturen van persoonlijke aanbevelingen aan bezoekers voorafgaand aan hun beursbezoek en bouwen dit nu uit naar de oriëntatiefase, de reisvoorbereiding en de nazorgfase. Zo kunnen we bezoekers langs de hele visitor journey helpen meer waarde uit onze evenementen te halen.”

Nederlandse AI-ontwikkeling

De AI-gestuurde recommender wordt vandaag onthuld op de tweede dag van de AI Expo Europe, die plaatsvindt in de RAI. De zelflerende technologie achter de AI die RAI voortaan inzet is ontwikkeld in samenwerking met het Nederlandse Ortec, leverancier van optimalisatie- en analysesoftware.

In eerste instantie zet RAI de AI-recommender in voor het optimaliseren van bestaande zaken, maar CIO Baas verklaart dat er nu al mogelijkheden zijn voor het creëren van echt nieuwe dingen. Een voorbeeld is slimmere inrichting van beursruimtes, afgestemd op wensen en gedrag van beursbezoekers.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in