Overslaan en naar de inhoud gaan

Accenture zet zwaar in op zorg-ICT

De Nederlandse gezondheidszorgpraktijk maakt onderdeel uit van de wereldwijde Health & Life Sciences Practice van Accenture, waar ruim 5000 mensen werken. In het oog springende projecten zijn het beveiligen van 16 miljoen elektronische patiëntendossiers in twee van de vijf regio’s in Groot-Brittannië en het invoeren van 2,5 miljoen medische dossiers van inwoners van Zuid-Australië.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

In Nederland schreef Accenture zich vorig jaar samen met Microsoft, KPN en iSoft ook in voor de Europese aanbestedingsprocedure voor de bouw van het Landelijk Schakelpunt (LSP) in de zorg. Het consortium viel voortijdig af, omdat het technisch niet gekwalificeerd zou zijn om de landelijke verkeerstoren te bouwen. Rijssenbeek: "Dat kan natuurlijk niet waar zijn, met zulke grote spelers in het consortium. Ik denk eerder dat we een procedurefout hebben gemaakt, bijvoorbeeld bij het invullen van alle papieren. Zonde, maar daar leer je weer van als organisatie. Voor Accenture Nederland is de gezondheidszorg een hele nieuwe markt en is het soms nog een beetje wennen aan de manier van werken in deze branche." Waarom worden jullie nu pas actief op de Nederlandse gezondheidszorgmarkt? "Ik denk dat dat te maken heeft met het feit dat Accenture een bedrijf is dat zich focust op het realiseren van organisatieveranderingen ter verbetering van het bedrijfsresultaat ondersteund door ICT inzet. Veranderingen en daarmee de inzet van ICT in dit kader stond in de zorg in het verleden niet hoog op de agenda. Inmiddels is er een hoop veranderd. Het nut van ICT bij het oplossen van een aantal belangrijke knelpunten in de zorg begint nu pas echt te leven in ons land. Het veld zelf, maar ook politiek Den Haag ziet in dat ICT een essentiële enabler kan zijn op het gebied van efficiency, kwaliteit en kostenreductie. De bereidheid om te investeren in veranderingen ondersteund door ICT in de zorg neemt dan ook snel toe. Hierdoor is het ook een interessante markt voor Accenture geworden. Het is wel een heel ander soort markt dan de andere markten waarop wij actief zijn. Een markt die niet denkt in de winst die een oplossing oplevert, maar zich primair richt op de oplossing zelf. Daar moet ik de top van het bedrijf nog regelmatig van overtuigen." U bent door een headhunter benaderd of u de zorgpoot van Accenture Nederland op wilde zetten. Op dat moment had u een eigen bedrijf en een hoge mate van zelfstandigheid. Waarom hebt u toch gekozen voor een baan bij een grote, internationale, hiërarchische organisatie? "Eerlijk gezegd kende ik Accenture ook helemaal niet toen zij mij vroegen voor deze functie. Inmiddels heb ik Accenture leren kennen als een platte, dynamische organisatie met een prettige bedrijfscultuur, die veel minder hiërarchisch is dan ik gewend was van grote organisaties. Binnen Accenture is wereldwijd een schat aan kennis en ervaring aanwezig die van groot belang is om de patiëntenzorg in Nederland te verbeteren. Omdat Accenture geen rigide landenorganisaties kent, is er al snel sprake van kruisbestuiving, waardoor ik het wiel niet steeds opnieuw hoef uit te vinden. Daarnaast spreekt de kracht van de organisatie mij erg aan: er is een hoog kennisniveau, het tempo ligt hoog en er wordt enorm resultaatgericht gewerkt. Als we die elementen naar de zorg toe brengen, kan er echt sneller geschakeld worden. Maar ik heb er inderdaad wel even goed over na moeten denken voordat ik de overstap maakte, omdat ik met mijn eigen bedrijf toch heel wat achter heb moeten laten. Ik wil graag met mijn voeten in de modder blijven staan. Ik heb dan ook bedongen dat ik naast deze baan een dag in de week actief kan blijven in de zorg. Zo werk ik momenteel als CIO ad interim bij het Martini Ziekenhuis in Groningen. We zijn vier maanden geleden begonnen met het opzetten van de gezondheidszorgpraktijk. Toen was er slechts één partner, inmiddels bestaat het team uit tien man. De ambitie is dit binnen twee jaar te verdrievoudigen, maar ik verwacht medio 2006 al tussen de 15 en 25 mensen in dienst te hebben. Wij zoeken mensen die een zorgachtergrond hebben, want zij moeten de markt van binnen uit begrijpen." Wat zijn volgens u de actuele thema’s in de zorg waarbij ICT een belangrijke rol kan spelen? "Europees en mondiaal zijn dezelfde thema’s actueel: groeiende zorgen om en aandacht voor de volksgezondheid, fragmentatie van het zorgaanbod, verhoogde complexiteit van zorg en een onbeheersbare kostenstijging. Tegelijkertijd is er sprake van inconsistente zorgstandaarden, omdat de protocollen verschillen en men niet overal even ver is met de invoering van deze standaarden. Ook wordt de zorgconsument steeds veeleisender. Kortom: de zorg moet beter, toegankelijker en betaalbaarder worden. Op dit moment gebeuren er een hoop mooie dingen op zorg-ICT-gebied die daarbij een rol kunnen spelen. Maar er moet een ketting worden geregen van al die pareltjes. Accenture heeft hiertoe een eigen model ontwikkeld dat we de naam Connected Healthcare hebben gegeven. De essentie hiervan is zorgbeslissingen en -processen rondom een patiënt te verbeteren door de integratie en analyse van alle beschikbare zorginformatie. Kernelementen van dit model zijn mechanismen en prikkels om consistente en voorspelbare verbeteringen in de zorg op te sporen en te operationaliseren, een mondige en geïnformeerde patiënt, coördinatie van zorgactiviteiten, resources en zorgaanbieders en ICT-toepassingen die automatisering, integratie en inzicht bieden aan beleidsmakers, managers en zorgverleners." Jullie willen je in het begin met name richten op de ziekenhuiswereld. Waarom is dit zo’n interessante markt? "Nu de eerste stappen naar meer marktwerking zijn gezet, oriënteren ziekenhuizen zich momenteel op de gevolgen hiervan voor hun organisatie. Wij kunnen hen adviseren over hoe de organisatie straks het best ingericht kan worden. Verder staan wij hen bij bij de implementatie van nieuwe ziekenhuisinformatiesystemen of bredere informatiesystemen voor meerdere zorgverleners uit de regio. Daarnaast begeleiden wij ziekenhuizen bij het afstoten van niet-kernactiviteiten, zoals het outsourcen van bijvoorbeeld de ICT, administratie, facilitaire zaken, et cetera, waardoor er meer middelen overblijven voor het primaire zorgproces. Weinig ziekenhuizen hebben de uitbestedingsstap nog durven maken, maar uit onderzoek blijkt dat er wel op grote schaal serieus over wordt nagedacht, met name op Raad van Bestuur-niveau." André Rijssenbeek is arts met als specialisatie beleid & management en heeft ruim 15 jaar ervaring met het leiden van ICT-projecten binnen de gezondheidszorg. Hij heeft als interim Chief Information Officer (CIO) bij diverse Nederlandse zorginstellingen gewerkt. Daarnaast was hij partner van Leones, waar hij onder meer een nieuw concept heeft ontwikkeld voor de implementatie van een veilige en betrouwbare ICT-infrastructuur binnen gezondheidszorgorganisaties. Per 1 september 2005 werd hij aangesteld als hoofd van de Gezondheidszorg Praktijk bij Accenture Nederland.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in