Overslaan en naar de inhoud gaan

ABN AMRO zet AR in voor werving

Van iedere kamer een Escape Room maken. Dat is het idee achter de app ‘The Lockdown’, dat volgens ABN AMRO de eerste mobile AR Escape Room is van de wereld. Iedereen kan de app downloaden, maar de bank wil er vooral nieuwe IT-talenten mee aantrekken.

De app is ontwikkeld in samenwerking met creatief digitaal bureau CODE D’AZUR. De puzzelmechaniek in de game is ontworpen door Sherlocked, bekend van de populaire escape rooms in de Beurs van Berlage te Amsterdam. Dat het een spannende Augmented Reality-ervaring is, heb ik zelf ook mogen ervaren vorige week tijdens een demo van de app in een geblindeerd busje. Maar ook thuis kan de app worden gebruikt. In de game wordt de speler uitgedaagd om te helpen bij het voorkomen van een wereldwijde financiële catastrofe in het jaar 2028. Cryptocurrency is de enige nog geldige valuta. Plotseling kunnen miljoenen mensen vanwege een ‘hack’ niet meer bij hun geld. Dit blijkt het werk van een cybercrimineel.

Financiële catastrofe

“De speler wordt uitgedaagd challenges op te lossen met thema’s als information security en blockchain om zo de wereld voor een financiële catastrofe te behoeden. Verschillende paden leiden je naar de finish van het spel. De moeilijkheidsgraad van de opdracht wordt bepaald door het pad dat je kiest”, licht Maarten Bokhoven, hoofd Employer Branding bij ABN AMRO, toe.

Volgens hem realiseert zijn werkgever zich als geen ander dat het werven van IT-talent vraagt om een onderscheidende aanpak. “De krapte op de IT-arbeidsmarkt neemt snel toe en wij moeten concurreren met de Facebooks, Amazons en Googles van deze wereld. Toen ik hier twee jaar geleden begon had ABN AMRO een imagoprobleem onder IT’ers. IT’ers denken niet in eerste instantie aan een bank als aantrekkelijke werkgever.”

Relevant voor tech-experts

Hij en zijn team hebben er keihard aan gewerkt om dit probleem te verminderen en er is geïnvesteerd om als bank relevant te zijn voor deze doelgroep. “Dat lijkt ook te lukken, maar we zullen er altijd hard aan moeten blijven werken en goed uitleggen dat wat we hier bij de bank aan het doen zijn ontzettend relevant, innovatief en spannend is.” Hij refereert aan Tikkie, dat twee jaar geleden vrijwel niemand nog kende en inmiddels meer dan 3 miljoen gebruikers heeft. “Het is ontstaan in een team van een man of zes, die het in 3 maanden werkend kregen. Dat is toch geweldig? En je hebt ook nog eens een gigantische impact op de maatschappij.”

ABN AMRO heeft vorig jaar 377 IT’ers en zogenaamde ‘digital experts’ aangetrokken. Voor dit jaar moeten dat er volgens Bokhoven ruim 400 worden. Bokhoven is ervan overtuigd dat dit ook gaat lukken en geeft toe dat The Lockdown-app hier maar een klein radartje in is. “Het is een utopie om te denken dat ze na het spelen van de escape room meteen naar ons toe rennen om te solliciteren. Maar we laten wel zien hoe cool het is om te werken met bepaalde aspecten die bij ons van belang zijn en we creëren zo nieuwsgierigheid en awareness. Innovatie, inhoudelijke uitdagingen en de maatschappelijke impact zijn bijvoorbeeld elementen die goed naar voren komen in The Lockdown.” ABN AMRO zoekt hoofdzakelijk ‘harde’ IT’ers, zoals development engineers, securityspecialisten en data scientists, maar ook ‘digitale experts’, zoals productowners en UX-specialisten.

The Lockdown wordt officieel gelanceerd tijdens de TNW Conference, het grote technologie-congres van The Next Web. Oprichter van The Next Web, Boris Veldhuijzen van Zanten, gaat de strijd met de hacker aan. Hij omschrijft zijn ervaring als een fantastisch digitaal avontuur. “Het voelt als een film waar je zelf de hoofdrol in speelt”, aldus Veldhuijzen van Zanten.

De App is vanaf vandaag ook te downloaden in de App Store en via de Google Play Store. Check hier de trailer.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in