Overslaan en naar de inhoud gaan

Oracle’s clouddatabase: nieuwe wolf in schaapskleren?

Gaat Oracle zijn agressieve strategie opnieuw hanteren met dit cloudproduct? Dat was de vraag die bij mij opkwam toen Oracle afgelopen augustus zijn Autonomous Database Cloud aangekondigde. Volgens het bedrijf voorkomt dit product niet alleen complexiteit en menselijke fouten, maar vergroot het ook de betrouwbaarheid en beveiliging - en dat allemaal tegen gegarandeerd lagere kosten dan Oracle-producten die draaien bij Amazon of Azure.
fenced clouds
© CC BY 2.0 - Flickr.com
CC BY 2.0 - Flickr.com

Dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn – zeker als je de aankondiging in een breder perspectief plaatst.

Om te beginnen wat meer achtergrond over het Oracle-product in kwestie: de Autonomous, Database – naar eigen zeggen ‘s werelds eerste. Deze nieuwe versie (18c) heeft drie eigenschappen. Hij is allereerst ‘self driving’, wat betekent dat de gebruiker zelf het benodigde serviceniveau en de performance kan bepalen, bijvoorbeeld om piekbelasting op te vangen. Hij is ook ‘self repairing’, wat neerkomt op een gegarandeerde 99,995% uptime. En daarnaast is hij ‘self securing’, wat wil zeggen dat de gebruiker geen omkijken heeft naar privacy of security.

Wat Oracle hiermee eigenlijk wil zeggen is dat het voortaan ook een clouddatabase aanbiedt, vanuit zijn eigen datacenters, net als Amazon en Azure, met alle voordelen van dien. Het grote verschil met Amazon en Azure is dat Oracle belooft dat de Autonomous Database veel goedkoper zal zijn - wel "vijf tot dertien keer goedkoper dan Amazon", aldus Oracle-medeoprichter Larry Ellison.

Bekende aanpak

Nou is het vergelijken van de kosten van clouddiensten sowieso arbitrair. Die zijn van vele variabelen afhankelijk: vergelijkingen op dit punt zijn niet te generaliseren naar aanbieders-niveau. Maar als Oracle de prijs van zijn product gebruikt als verkoopargument, krijgen veel gebruikers een déjà vu. Zo’n strategie hebben we namelijk eerder gezien bij het bedrijf.

Toen Oracle zo’n dertig jaar geleden begon, was de strategie ook gericht op het zo snel mogelijk verwerven van een zo groot mogelijk marktaandeel, het liefst met de grootste bedrijven en gevestigde namen als klant. Binnenhalen was het primaire doel, geld verdienen kwam later. Zo lang Oracle de namen van de nieuwe klant maar kon gebruiken voor marketingdoeleinden. Toen het marktaandeel na verloop van tijd groot genoeg was, veranderde de strategie. Oracle werd strenger in het naleven van de contracten en met agressieve audits en prijsverhogingen verpakt als opties en add-ons ging de zweep over de klantenbase.

Scepsis bij klanten en medewerkers

Dit salesgedrag van Oracle stuit veel eindgebruikers tegen de borst, en inmiddels hebben ze een slechte relatie met het bedrijf. Ze zien de nieuwe versie als het volgende trucje en zijn begrijpelijk sceptisch over het product, dat alle eigenschappen van een nieuwe lock-in situatie lijkt te hebben. Die scepsis wordt ondersteund door het feit dat veel Oracle-medewerkers weglopen en bij de concurrent aan de slag gaan.

Ook het recente gerommel aan de top van het bedrijf draagt bij aan het beeld. Recent is Thomas Kurian – tot voor kort de nummer twee van het bedrijf – onder vreemde omstandigheden opgestapt. De geruchten gaan dat Larry Ellison en Thomas Kurrian ruzie hadden over de strategie. Kurrian was een voorstander van het beschikbaar maken van de Oracle-database bij andere publieke cloudleveranciers, net zoals Microsoft zijn SQL-server bijvoorbeeld ook op AWS aanbiedt. De voorkeursstrategie van Ellison, die ook in de begintijd aan het roer stond, laat zich raden.

Flink late start

Een ander vraagteken dat eindgebruikers bij de Autonomous Database zetten heeft betrekking op de volwassenheid van Oracle’s clouddienst. Oracle was namelijk betrekkelijk laat met zijn cloudstrategie. Tot een aantal jaar terug riep Ellis nog dat de cloud grote onzin was. Vrijwel van de ene op de andere dag maakte die opvatting een draai van 180 graden. Dat kan, strategieën veranderen, maar feit blijft dat Oracle daardoor een enorme achterstand heeft opgelopen. AWS werd 12 jaar geleden gelanceerd, Google Cloud 10 jaar en Azure 8 jaar geleden.

Ten opzichte van deze partijen zetten gebruikers dus niet alleen terecht vraagtekens bij de strategie, maar ook bij de volwassenheid en kwaliteit van de cloudproducten van Oracle. Gecombineerd met de voortekenen die duiden op een voortzetting van Oracle’s strategie lijkt Oracle’s Autonomous ‘self driving’ Database Cloud een nieuwe wolf in schaapskleren.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in