Overslaan en naar de inhoud gaan

Snel rendement stuurt Nederlandse tech-investeringen

Nederlandse CEO’s kijken vaker naar de korte dan de lange termijn als het gaat om de investering in nieuwe technologieën. Deze meer tactische dan strategische inzet van nieuwe technologieën komt vooral voort uit problemen die een acute oplossing nodig hebben. Bij buitenlandse ondernemingen ligt aan de investeringen vaker een strategisch plan voor de lange termijn ten grondslag. Dat blijkt uit onderzoek van KPMG onder 1300 CEO’s.
Investeringen
© CC0 - Pixabay
CC0 - Pixabay

Wanneer er door Nederlandse bestuurders wordt geïnvesteerd, doen zij dit vooral om er op korte termijn rendement uit te halen. “Bijna 90 procent van de Nederlandse CEO’s geeft aan de leiding van de onderneming een onverklaarbare drang heeft om op korte termijn inzicht te krijgen in het rendement van alle investeringen”, aldus KPMG-topman Rob Fijneman. “Een mogelijke verklaring hiervoor is dat bijna 60 procent van de ondervraagden aangeeft in het verleden veel geld te hebben verloren door investeringen in de verkeerde, opkomende technologieën.”

Snel resultaat

De Nederlandse CEO’s willen sneller resultaat zien dan hun buitenlandse collega’s als het gaat om investeringen in nieuwe technologieën en automatisering van de bedrijfsprocessen. Hun buitenlandse collega’s verwachten het rendement op langere termijn of zijn van mening dat deze investeringen inmiddels zelfs al significante resultaten hebben opgeleverd. Deze discrepantie kan wijzen op een achterstand van Nederlandse bedrijven in technologische ontwikkeling; een grotere achterstand kan dan makkelijke of snelle slagen mogelijk maken. 

Tegelijkertijd heeft 28 procent van de Nederlandse bestuurders niet altijd een idee hoe ze het rendement van deze investeringen moeten meten. Als het gaat om de automatisering van de bedrijfsprocessen ligt dit aantal op 38 procent. Bij buitenlandse bedrijven is dit inzicht volgens hun bestuurders in nog mindere mate aanwezig.

Behoudend

De bevindingen uit het onderzoek van KPMG sluiten aan op de resultaten van de Global Digitals Operations Study 2018 van PWC’s consultingdochter Strategy&, wat in april 2018 werd gepubliceerd. Hieruit kwam naar voren dat Nederlandse bedrijven behoudend zijn in investeringen in nieuwe technologieën, en liever kiezen voor technologieën die hun rendement al bewezen hebben. Iets wat volgens KPMG-topman Fijneman dus voortkomt uit verloren investeringen uit het verleden.
 

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in