Overslaan en naar de inhoud gaan

Kritische vragen VS over 'upsell' bij Boeing 737 MAX

De Amerikaanse transportminister Elaine Chao vraagt zich af waarom Boeing een bepaald veiligheidssysteem niet standaard heeft ingebouwd bij de 737 MAX. In korte tijd zijn twee toestellen van dit type gecrasht, wat lijkt te liggen aan een automatisch ingrijpend bijsturingssysteem dat te steil stijgen moet voorkomen.
Boeing 737-cockpit (2016)
© Boeing
Boeing

Het gaat om een extra controlelampje om piloten te waarschuwen als belangrijke sensoren niet werken. Dat was een optionele toevoeging waarvoor vliegtuigmaatschappijen bij het bestellen van hun toestellen konden kiezen. Het lampje zat echter niet standaard bij de prijs inbegrepen, waardoor veel maatschappijen ervoor kozen om dit controlelampje niet te laten inbouwen.

Toezicht en aanpassingen

Binnenkort is er een hoorzitting in de Amerikaanse Senaat over de rol van toezichthouders in de zaak. Uit onthullingen van The Seattle Times, de lokale krant in de regio van Boeings hoofdkwartier, blijkt namelijk dat de FAA (Federal Aviation Authority) meer en meer keuringswerk heeft overgelaten aan ingenieurs en managers van Boeing.

De vliegtuigfabrikant heeft woensdag aangekondigd dat het controlesysteem nu standaard wordt ingebouwd in elke 737 MAX, zonder extra kosten voor klanten. Ook is Boeing met een software-update gekomen en zegt het dat piloten voor de 737 MAX-toestellen extra training zullen krijgen. De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA moet deze aanpassingen nog wel goedkeuren, waarna ze bij vliegtuigen geïnstalleerd kunnen worden. Volgens Boeing zullen deze maatregelen de veiligheid vergroten.

Fatale bijsturing

Sinds het neerstorten van een 737 MAX van Ethiopian Airlines ruim twee weken geleden staan alle ruim 300 toestellen van dit type Boeing bij luchtvaartmaatschappijen wereldwijd aan de grond. In oktober vorig jaar voltrok zich in Indonesië een ramp met een 737 MAX van Lion Air. In beide gevallen zou het omstreden bijsturingssysteem ten onrechte hebben gedetecteerd dat het toestel te stijl steeg waarna het telkens de neus naar beneden trok.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in