Overslaan en naar de inhoud gaan

KPN snijdt weer in personeelskosten

KPN versnelt zijn omvorming van een telefoonbedrijf naar een modern telecombedrijf. De onderneming wil de komende drie jaar 350 miljoen euro besparen, onder meer op arbeidskosten.
Maximo Ibarra
© KPN
KPN

Het telecombedrijf zei bij zijn investeerdersdag niet direct of en hoeveel banen worden geschrapt. Tegelijkertijd worden de jaarlijkse investeringen gezet op 1,1 miljard euro. Een woordvoerder van KPN zegt tegen persbureau ANP dat de reductie in arbeidskosten niet direct uit te drukken is in een concreet aantal voltijdsbanen (fte), omdat het ook inhuur van extern personeel betreft. Momenteel telt KPN nog ongeveer 12.600 voltijdsbanen.

Flinke reorganisatie op komst

KPN heeft al langer te maken met teruglopende omzet, vooral omdat klanten minder bellen en meer de nadruk op data leggen. In de markt werd rekening gehouden met de aankondiging van een flinke reorganisatie, waarbij wel 1500 banen op de tocht zouden kunnen staan. De dit jaar aangetreden topman Maximo Ibarra voerde eerder al wijzigingen door in het managementteam van KPN. De afgelopen vijf jaar werden de kosten al met 650 miljoen euro teruggeschroefd.

De nu aangekondigde kostenbesparingen moeten investeringen in het datanetwerk mogelijk maken. De telecomsector is in de beginfase van de overgang naar 5G-netwerken, die hogere snelheden internet maar vooral ook bredere toepassingen mogelijk moeten maken. Voorbeelden hiervan zijn verbonden auto's (connected cars) en geoptimaliseerde landbouw. Verder wil KPN het aantal glasvezelaansluitingen naar huishoudens opschroeven tot een miljoen aan het einde van 2021.

Veranderend telecomlandschap

Daarnaast moeten de bijgewerkte strategische plannen voor de komende drie jaar de winstgevendheid van het concern opkrikken. Naast de kostenbesparing zet KPN ook in op groei van winstgevende activiteiten en een stabilisering van de totale omzet. Ibarra vindt dat KPN de laatste jaren al goede vooruitgang heeft geboekt met zijn bedrijfsveranderingen. "Maar het veranderende landschap vereist dat we flexibeler worden en innovaties voor klanten sneller doorvoeren."

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in