Overslaan en naar de inhoud gaan

Google gaat sites afrekenen op snelheid

Het grote Google voert de SEO-druk op voor mobielvriendelijke websites: snelheid gaat meetellen voor de vindbaarheid op mobiel. De positionering in de zoekresultaten die mobiele gebruikers krijgen voorgeschoteld, wordt binnenkort mede bepaald door vlotte paginaservering.
Google SEO
© Google
Google

Het SEO-criterium van snelheid gold al voor zoekresultaten die desktopgebruikers krijgen voorgeschoteld door Google. Over enkele maanden telt de snelheidsfactor ook mee voor de ordening van sites voor gebruikers die zoeken op het web vanaf smartphones en tablets. “Mensen willen antwoorden op hun vragen zo snel mogelijk vinden”, stelt Google in de blogpost waarin het deze aankomende wijziging aankondigt.

Over vijf maanden

De zoekmachine haalt hierbij diverse eigen onderzoeken aan waaruit blijkt dat de snelheid van een webpagina echt iets is waar mensen waarde aan hechten. “Vandaar kondigen we aan de met ingang van juli 2018 paginasnelheid een factor is voor de rangorde voor mobiele zoekopdrachten.”

Google stelt in zijn aankondiging nog gerust dat dit niet alle sites zal benadelen. “De ‘Speed Update’, zoals we het noemen, zal alleen pagina’s raken die gebruikers de sloomste ervaring geven.” Daarnaast zal het volgens de marktdominante zoekmachine slechts een klein percentage van alle zoekopdrachten betreffen. Gezien het enorme volume van Google-opdrachten kan een klein percentage nog altijd neerkomen op een groot aantal.

AMP en intentie

Verder belooft Google dat zijn nieuwe criterium voor mobiel technologieneutraal zal zijn. De snelheidsweging is van toepassing op alle webpagina’s, “ongeacht de technologie die is gebruikt om de pagina te bouwen”. Hiermee lijkt het internetbedrijf te verwijzen naar het eigen AMP (Accelerated Mobile Pages), dat het sinds begin 2016 promoot. Een jaar eerder heeft Google al mobielvriendelijke sites een hogere positie gegeven in zoekresultaten vanaf mobiele apparaten.

De aankomende weging op snelheid wordt nog gerelativeerd: “De intentie van de zoekopdracht is nog altijd een zeer sterk signaal, dus een langzame pagina kan nog altijd hoog scoren [in de zoekresultaten - red.] als het fantastische, relevante content heeft.” Toch is de boodschap van de zoekreus letterlijk een oproep aan webdevelopers om het presteren van hun sites te bezien in het licht van de gebruikerservaring.

Developerswerk

Google draagt in zijn blogpost enkele middelen aan om het prestatieniveau van webpagina’s te evalueren. Deze hulp wordt echter gerelativeerd met de mededeling dat er geen tool is om direct aan te geven of een webpagina wordt geraakt door het nieuwe rangorde-criterium, dat per juli van toepassing is.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in