Overslaan en naar de inhoud gaan

Facebook-werknemers kritisch over beleid politieke advertenties

Honderden werknemers van Facebook hebben een open brief aan de leiding van het bedrijf ondertekend waarin ze kritiek uiten op het advertentiebeleid voor politici. Facebook houdt dergelijke advertenties tegenwoordig buiten zijn fact checking-programma. Het is dus niet te garanderen dat de inhoud van zo'n advertentie wel klopt.
facebook

Facebook maakte in september bekend dat het niet langer berichten van politici weghaalt of blokkeert. Op die manier hoopt het bedrijf te voorkomen dat het een scheidsrechter wordt van wat toegestane uitspraken zijn voor politici. Bovendien wordt niet meer gecontroleerd of in advertenties van politici wel de waarheid wordt gesproken.

'Facebook wordt politiek wapen'

Werknemers van het sociale netwerk zijn echter kritisch over dat beleid, zo stellen ze in een brief die The New York Times in handen heeft. "Vrijheid van meningsuiting en betaalde meningsuiting zijn niet hetzelfde", aldus de werknemers in de brief.

Volgens de werknemers beschermt het nieuwe beleid dan ook geen vrijheid van meningsuiting, maar stelt het politici in staat "om ons platform als wapen in te zetten door zich te richten op mensen die geloven dat content van politieke figuren betrouwbaar is".

De werknemers stellen dan ook dat het beleid het gebrek aan vertrouwen in Facebook vergroot en dat het platform het prima vindt om geld te verdienen aan bewuste nepnieuwscampagnes van (toekomstige) politici. 

Voorstellen voor verbetering

De werknemers doen ook verschillende voorstellen om het beleid te verbeteren en geen verdere afbreuk te doen aan de reputatie van Facebook. Bovenaan die lijst staat de eis dat politieke advertenties aan dezelfde standaarden moeten voldoen als andere advertenties. 

Daarnaast stellen de werknemers voor dat politieke advertenties als zodanig worden neergezet aan de hand van een sterker ontwerp. Op die manier moet het eenvoudiger zijn voor gebruikers om gewone en politieke reclames van elkaar te onderscheiden. 

Verder pleiten de briefschrijvers voor beperkte targeting voor politieke advertenties, een duidelijker beleid voor dergelijke advertenties en een verplichte radiostilte voor politieke advertenties vlak voor verkiezingen. 

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in