Overslaan en naar de inhoud gaan

Facebook probeert met Project Aria wat Google Glass niet lukte

Facebook kondigde gisteren aan volgend jaar de eerste augmentedrealitybril op de markt te brengen in samenwerking met het Italiaanse bedrijf achter de populaire Ray-Ban-zonnebrillen.
Facebook Project Aria
© Facebook
Facebook

Na het fitnessbandje en de smartwatch is een 'gewone' bril die in staat is informatie te projecteren op de werkelijke wereld, een derde type 'wearable' dat erg voor de hand ligt. Maar het is er een die niet makkelijk te realiseren is. Prettig draagbare monturen zijn doorgaans licht van gewicht en gemaakt van zo dun mogelijke onderdelen.

Die vereisten verhouden zich niet zo goed met de elektronica en accu die nodig is voor augmented reality. Google deed een aardige poging met Google Glass maar faalde, mede door de negatieve publiciteit rond het 'stiekem filmen' dat met het apparaatje kon. Dit heeft de drager van deze 'slimme bril' al snel de benaming 'Glasshole' opgeleverd.

Facebook zoekt ook al enige jaren vanuit zijn Oculus-divisie naar de heilige graal van een AR-bril voor alledag. Het fundamentele werk van de Reality Labs-onderzoekers in Project Aria wordt nu gekoppeld aan een samenwerking met EssilorLuxottica - de producent van de Ray-Ban-zonnebrillen - die volgend jaar moet uitmonden in de marktintroductie van Facebooks eerste smartglasses.

In Project Aria is de technische voorbereiding uitgewerkt in een prototype dat gisteren werd gepresenteerd.

 

Het is overigens nog niet duidelijk hoe de definitieve vorm er uit gaat zien.

Facebook is niet het enige bedrijf dat werkt aan een augmented reality bril die er goed genoeg uitziet om dagelijks te dragen. Google heeft na het debacle met Google Glass verder gesleuteld aan het concept en heeft daarvoor onder meer dit jaar het bedrijf North overgenomen dat al een bril heeft die met een laser informatie op het brillenglas kan projecteren. Maar ook Amazon en Apple onderzoeken de mogelijkheden en marktkansen van een AR-bril.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in