Overslaan en naar de inhoud gaan

EU: sociale media, bestrijding nepnieuws kan echt

Google, Facebook en Twitter hebben “robuuste maatregelen” getroffen tegen desinformatie en manipulatie van verkiezingen, maar de Europese Commissie is nog niet tevreden. Brussel betreurt het dat Facebook en Twitter nog altijd onvoldoende open zijn over (politieke) advertenties die gebruikers te zien krijgen.
Joker
© CC0 - Pixabay.com
CC0 - Pixabay.com

Dergelijke reclame kan het publieke debat vatbaar maken voor nepnieuws, schrijven drie EU-commissarissen. “Er moet meer gebeuren om de integriteit van de diensten te versterken.'' De oplossing die Google heeft aangedragen om transparanter te zijn, wordt nog niet toegepast voor de Europese verkiezingen van volgende week.

De sociale media ondertekenden vorig jaar een gedragscode tegen desinformatie en leverden dit jaar maandelijks rapportages in over hun voortgang. Microsoft heeft aangegeven zich bij de code aan te sluiten.

Het dagelijks EU-bestuur roept de platforms op hun samenwerking met factcheckers in alle lidstaten te verbreden en aansluiting te zoeken met traditionele media en onafhankelijke onderzoekers. Doel is dat gebruikers een “eerlijke keuze aan relevante en geverifieerde informatie” krijgen voorgeschoteld.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in