Overslaan en naar de inhoud gaan

DDoS-aanvallen gaan door

De online diensten van ING en ABN AMRO hebben gisteravond opnieuw last gehad van zogeheten DDoS-aanvallen. Klanten konden daardoor enige tijd bijvoorbeeld niet internetbankieren, inloggen op hun bankier-app of betalen via iDEAL. Beide banken meldden de cyberaanvallen ongeveer gelijktijdig aan het begin van de avond.
internetbankieren
© CC BY 2.0 - Flickr.com - cropped from original
CC BY 2.0 - Flickr.com - cropped fro

"Het was een kortstondige DDoS-aanval. Na ongeveer een kwartier waren alle diensten weer beschikbaar'', zei een woordvoerster van ING. Ook ABN AMRO bevestigt dat de storing weer te wijten was aan een DDoS-aanval. "De aanvallen zijn intussen succesvol bestreden. De veiligheid van uw gegevens is niet in gevaar geweest'', meldde de bank.

Banken en andere instellingen worden al dagen geplaagd door dit soort internetaanvallen, waarbij een server bewust wordt overbelast en een site slecht bereikbaar wordt.

Grote vraag is nog wie achter de recente reeks aan DDoS-aanvallen zit. Niet alleen commerciële instellingen hebben er last van. Maandag werd bijvoorbeeld de Belastingdienst op de korrel genomen. Minister van Financiën, Wopke Hoekstra, verzekerde daarna dat de veiligheid van klantgegevens en het betalingsverkeer hier niet door in gevaar komt. Vervelend voor klanten is het wel.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in